Fredag la Schibsted Marketplaces frem tallene for tredje
kvartal.
Rapporten viser at inntektene økte med ni prosent, til 2,6
milliarder kroner. Driftsresultatet før avskrivninger (EBIDA) endte på 670 millioner kroner, opp fra 574 millioner kroner i tredje kvartal i fjor. Det er en økning på 17 prosent.
Nordic Markedplaces økte inntektene med åtte prosent, til
1,4 milliarder kroner.
Tredje kvartal 2024 representerte nok et viktig skritt i vår
strategiske transformasjon til et rendyrket markedsplassselskap, underbygget av
disiplinert utførelse og en forpliktelse til å levere langsiktig aksjonærverdi,
skriver CEO Christian Printzell Halvorsen i børsmeldingen.
Etter at Schibsted–konsernet delte seg i to, og tok mediene
av børsen, har det gjenværende selskapet startet en omorganisering og
kostnadstiltak.
Halvorsen skriver at tiltakene er i rute, og at de vil være
ferdige i november.
Konsernet meldte også på onsdag at de skal kvitte seg med
flere selskaper, som Lendo, Prisjakt og Mittanbud.
– Disse trinnene vil tillate
oss å fokusere på våre fire kjernevertikaler, der vi ser et betydelig potensial
for vekst og verdiskaping, sier Halvorsen.
På leverings-segmentet opplever konsernet en kraftig økning
i resultat, fra en millioner i tredje kvartal i fjor, til 35 millioner i år.
Det skyldes at Schibsted tidligere i år tok over avisdistribusjon fra Amedia.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no