Denne uka lanserte Tun Media nettstedet Landbruksnytt.no. Ambisjonen er åå skape et nettsted «hvor alle med interesse for norsk landbruk kan møte industriens eksperter og lese om siste nytt fra deres fagfelt».
- Vi ser at innholdsmarkedsføring representerer fantastiske muligheter for våre kunder, men vi så samtidig et stort behov for en løsning som samler innholdet og skaper oversikt for publikum, sier Christian Lind, direktør for forretningsutvikling og salg .
- Når vi intervjuet leserne våre, så vi at de verdsatte ekspertinnhold fra landbruksnæringen høyt, men de visste ikke hvor de skulle finne det. Vi bestemte oss for å løse det problemet, og har samtidig et svar på næringens utfordringer med å nå ut til publikum med det innholdet de produserer, legger han til.
Helkommersielt nettsted
Svaret har altså blitt å lage en ren kommersiell side hvor bedriftene betaler for å publisere sine nyheter, meldinger og annet innhold. Her kan kundene publisere så mye de vil, men synligheten avgjøres av hvilket «nivå» de betaler for.
Han understreker at selskapet har ansvaret og til en hver tid selvsagt følger med på hva som blir lagt ut. Men dette er ikke et redaksjonelt nettsted, understreker han.
- Dette er ren content marketing. Det eneste som er redaksjonelt er en feed med nyheter i andre kolonne fra Norsk Landbruk, Traktor og Bondebladet, sier han.
Høster fra sosiale medier
Lund beskriver Landbruksnytt som «en dugnad mellom Tun og landets landbruksbedrifter», vel å merke en dugnad man selvsagt betaler for å få være med på. Men ambisjonen er at det skal gagne både bedriftene, Tun Media og ikke minst leserne:
- Her kan små og store bedrifter over hele landet by på godt innhold skrevet av eksperter innenfor sine felt. Vi tror det gir kraft til å skape en ledende portal for bransjestoff fra landbruket, sier Lind.
Lanbruksnytt.no lanseres på en helt ny plattform bygget sammen med utviklerselskapet Innocode, som blant annet har laget lignende løsninger for flere lokalaviser.
Plattformen gir bedrifter tilgang til egne mobiltilpassede bedriftssider, og i likhet med andre løsninger fra Innocode, ken bedriftene «høste» innhold fra Facebook eller andre steder på nettet automatisk.
- Vi må tenke nytt
Moderne mediehus må tenke nytt, sier Iver Gamme - som er redaktør for Tun Media sine fagblad Bondebladet, Norsk Landbruk og Traktor.
- Det at redaksjonene må lære seg å leve sammen med det kommersielle bransjeinnholdet gjør arbeidsdelingen klarere og gir oss mer tid til den viktige journalistikken bare en uavhengig redaksjon kan gjøre.
- De første ukene i betadrift har også vist oss at Landbruksnytt kan være en viktig lyttepost til industrien og gi oss tilgang til saker vi ellers ikke hadde fanget opp, sier han.