Christian Laland, tidligere digitalsjef i Høyre og nå strategi- og kampanjesjef i Pressure.

Debatt

Skogbrannene i Australia gir Facebook-rekord

«Verdenssamfunnet følger situasjonen med argusøyne i sosiale medier. En hendelse som denne viser kraften engasjementet i sosiale medier har når det virkelig gjelder», skriver Christian Laland.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • CHRISTIAN LALAND, tidligere digitalsjef i Høyre og nå strategi- og kampanjesjef i Pressure
Brannmenn tar en pause etter å ha kjempet mot branner i Australia i desember 2019.

24 menneskeliv har gått tapt. 500 millioner pattedyr, fugler og krypdyr har måttet bøte med livet som følge av de enorme brannene. 60.000 kvadratmeter og nesten 2000 hjem er brent opp. Det er unntakstilstand i Australia.

Verdenssamfunnet følger situasjonen med argusøyne i sosiale medier. En hendelse som denne viser kraften engasjementet i sosiale medier har når det virkelig gjelder.

Inntil nylig var det innsamlingen Reunite an immigrant parent with their child som var innsamlingsaksjonen på Facebook med flest givere. Totalt ga mer enn 536.000 personer over 184 millioner kroner til organisasjonen Raices. Og interessant nok var det to privatpersoner som sto bak innsamlingsaksjonen.

Nå er denne rekorden slått.  

Please help anyway you can. This is terrifying. er navnet på den nye rekordholderen. 1,1 millioner mennesker har samlet inn 270 millioner kroner via Facebook. Det er den australske komikeren Celeste Barber som står bak innsamlingsaksjonen som sprer seg raskt.

Men dette er bare én av mange innsamlingsaksjoner. Influenceren Kaylen Ward fra Los Angeles bestemte seg for å selge nakenbilder i bytte mot en donasjon på minst 10 dollar til en veldedig organisasjon. Før hun ble blokkert og sperret fra Instagram, rakk hun å samle inn nærmere 10 millioner kroner. I en digital verden hvor falske nyheter deles, politisk manipulasjon kommer fra usikre kilder og kommentarfeltet ofte fylles med negativitet og ok boomer, er det fint å observere at Mark Zuckerbergs intensjon fra 2004 noen ganger virker etter hensikten: Facebook’s mission is to give people the power to build community and bring the world closer together. Engasjementet på Facebook og andre digitale kanaler stiller i en annen liga enn tradisjonelle kanaler når store deler av verden samles om et felles mål. Vi får en felles forståelse som går langt forbi landegrensene. Og vi ser et ekte og genuint engasjement for saken.

Et annet eksempel på dette er situasjonen mellom USA og Iran. Har du swipet gjennom Instagram de siste dagene, kan du ikke ha unngått å få med deg meme-bonanza om World War 3. Man kan mene hva man vil om innholdet, men én ting er sikkert; det er blitt etablert en felles referanse det er vanskelig å argumentere mot. Og sosiale medier er plattformen som muliggjør det. Hadde vi klart å få disse referansene uten digitale kanaler? Jeg tviler. Føler man at verden har blitt mindre? Absolutt. Er det bra? Ja, definitivt. 

Powered by Labrador CMS