Schibsted Marketing Service i Oslo må oppbemanne, forteller annonsedirektør Christian Haneborg til Medier24.
Bakgrunnen for dette er splitten i gamle Schibsted. Kunder som tidligere ble betjent av selgere i Finn på vegne av Schibsted, skal nå bli betjent av Schibsted Marketing Service.
Dette gjelder blant annet eiendom, bil, finans og stilling.
– De bransjene må vi nå begynne å betjene selv, sier Haneborg til Medier24.
– Har hatt en tett relasjon
Ifølge annonsedirektøren skal de nå ansette mellom 8 og 10 personer.
Ambisjonene til Schibsted Marketing Service blir å videreutvikle relasjonen til disse kundene når de tar over kontakten.
– Vi tror vi har muligheter til å levere enda bedre tjenester, produkter og løsninger til dem fremover.
Haneborg forteller at mange av de «nye» kundene som kommer inn har vært veldig viktige for avisene i konsernet.
Han trekker frem bransjer som bil og bank.
– De har hatt en tett relasjon til avisene våre gjennom mange år. Kundene har blitt godt ivaretatt av selgerne frem til nå, men vi tror vi kan bygge enda sterkere verdiforslag til dem når vi nå får et 100 prosent dedikert medieselskap.
Haneborg forteller at også at Schibsted Media og Markedsplassene har en ambisjon om å samarbeide, der det gir mening for alle parter.
– Ja, man blir på en måte konkurrenter, men ambisjonen er å ha et veldig godt og tett forhold til Markedsplassene selv om vi blir to forskjellige selskaper.
– Må bygge nye relasjoner
Ifølge Haneborg er det delvis riktig at relasjonene med disse kundene må bygges opp på nytt.
– Vi har Partnerstudio som blir igjen hos oss, og som har levert og hatt en relasjon til disse kundene gjennom de siste årene.
– Men på selgernivå så må vi bygge nye relasjoner og nye kontaktpunkter, hvert fall mot sluttkunden.
Etter nyttår mister Schibsted Marketing Service dataene fra Finn.
– Hvordan jobber dere med å finne løsninger til dette?
– Med det Schibsted har fått til med stadig større grad av innloggede brukere, og dataen som finnes i mediesiden, så tror vi at vi skal klare å lage løsninger som er vel så gode og effektfulle for annonsørene som de har hatt. Så jeg er ikke veldig bekymret, svarer Haneborg før han legger til:
– Så kan det være enkelte veldig spisse og nisjete produkter hvor verdiforslaget ikke blir på samme måte som tidligere.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no