Du verden, for en podkast-start! Borch, Pettersen og Salvesen rett inn på topplista

NRK-veteran Christian Borch gjør comeback i ny podkast - som har ambisjoner om å skape mer debatt rundt norsk utenrikspolitikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Dette er altså Du Verden, en podkast om det som skjer ute i verden og hvordan Norge forholder seg til det.

Slik starter den første episoden av Du verden!, som egentlig ikke var en ordentlig episode.

Mer en teaser, forklarer de engasjerte podkasterne og erfarne frilansjournalistene som står bak.

For erfaring er det mye av: De innledende ordene tilhører 71-åringen Christian Borch, som for ikke lenge siden gikk av med pensjon fra NRK.

Nå er han tilbake i manesjen igjen, i en litt friere rolle. For å prøve å forklare hva som skjer i verden - og analyse hvor Norge egentlig står i alt dette.

Eller som han sier det i et intervju med Dagbladet om «comebacket»:

- Det vi strevet med i NRK, og aldri fikk til, var å rette et kritisk søkelys mot norsk utenrikspolitikk. Norge har ingen dynastisk historie, vi har ikke vært en operatør i maktspillet. Det har gjort at vi ikke har tradisjon for en bred utenrikspolitisk debatt, men heller har fått et naiv ordskifte rundt dette.

- Vi savnet et offentlig forum for diskusjon rundt utenrikspolitikk, og håper «Du verden» kan fylle det tomrommet. 

Responsen tyder i hvert fall på at dette er ønsket. Teaseren fra Du verden! røk rett inn på topp 3 i iTunes denne helga, foran en rekke kjente podkaster og radioprogrammer.

Det betyr ikke nødvendigvis bare nedlastinger eller avspillinger, men handler visstnok om flere parametere.

Nå kan du trene med Christian Borch - se promovideo for podkasten:

Du Verden! Nå kan du trene med Christian Borch! from Du verden! on Vimeo.

Gamle kolleger som snakker sammen

- Det handler om å hjelpe folk til å forstå hva som skjer i verden og hvordan norsk utenrikspolitikk formes, sier Stig Arild Pettersen til Medier24.

Han er frilansjournalist med bakgrunn fra blant annet NRK utenriks og Dagens Næringsliv, og får «skylda» for at podkasten ble født.

Med på laget er dessuten Ingerid Salvesen, for tida i et vikariat i Dagens Næringsliv. Alle tre beskriver seg som statsvitere og journalister med ønske om å etablere en arena for debatt om norsk utenrikspolitikk.

Pettersen og Borch har tidligere jobbet sammen, og da de møttes igjen på ny i regi av deres felles forlag Cappelen Damm ble det Stig Arilds engasjerte idé raskt til virkelighet.

- Jeg kom med forslaget, Christian tente på ideen og Cappelen Damm bistår oss med noe av det tekniske og praktiske, sier Pettersen.

Flere medienyheter? Følg oss på Facebook:

Medier24.com

Forståelse, analyse og debatt

Han forklarer at Du verden!-podkastene være bygd opp av to bolker; den første om et internasjonalt spørsmål, den andre om norsk utenrikspolitikk - gjerne knyttet til det første temaet.

Første «ordentlige» episode kommer onsdag 27. januar, og lanseres da med en event og debatt på Kulturhuset i Oslo.

Første episode vil handle om om «et konkret og snevert spørsmål når det gjelder Syria», røper Pettersen.

Og ambisjonen er ikke å bli en konkurrent til eksisterende programmer, eller være først ute med de siste nyhetene. Du verden! har verken korrespondenter eller vil produsere reportasjer.

Men skal søke å bringe verden hjem. Og skape debatt om hvilken rolle Norge har i alt dette.

- Er det noe vi flommer over av, så er det nyheter. Det er veldig lite som hjelper oss å forstå hvordan verden henger sammen. Og det er enda mindre om hvordan Norge forholder seg til verden, mener Stig Arild Pettersen.

Vil skape ny arena for debatt

Og dette temaet diskuteres heller ikke i særlig grad. Norsk utenrikspolitisk debatt eksisterer knapt, ifølge Pettersen. Han viser blant annet til denne artikkelen fra Øyvind Eggen, Halvard Leira og Katrine Ziesler som en viktig inspirasjon for podkast-ideen.

Budskapet i artikkelen er blant annet at utenrikspolitikere behandles helt annerledes enn politikere på alle andre felt

- Når utenrikspolitikere får spørsmål, så opptrer de i veldig grad som eksperter og ikke som politikere, mener Pettersen.

Derfor blir det få oppfølgende spørsmål og lite debatt. Frilansjournalisten peker blant annet på den norske kulturen for konsensus i utenrikspolitikken som en av årsakene.

Men også en medievirkelighet hvor man gjerne må ha en case og et offer, noen som kan rase. Det har man ikke alltid i de store, tunge utenrikspolitiske spørsmålene.

Og da blir det ikke så mye debatt, heller.

- Når vi snakker med folk som bryr seg om disse spørsmålene, så synes de det er på tide at noen bygger en arena for debatt om norsk utenrikspolitikk. Det er vår ambisjon, sier Stig Arild Pettersen.

Podkast-trioen understreker at det lages mye god utenriksjournalistikk, og at det ikke mangler på kompetanse i de store redaksjonene.

- Men formatene til mye av det som produseres, tillater ikke den samtalen vi ønsker å ha. Urix er for eksempel et glimrende program, men det er avhengig av bilder, og det er begrenset hvor lenge folk orker å se på en lang samtale.

- Sånt egner seg bedre i en podkast, hvor vi også har litt friere roller. Da kan vi få lengre resonnementer, dypere analyser og debatter der gjester i studio kan få være nyanserte og ikke bare hamre hverandre i hodet, sier Pettersen.

Tror på podkasten som annonseformat

Han understreker videre: Dette er podkasterne som står ansvarlig for innholdet, Cappelen Damm står for teknisk og praktisk tilrettelegging. Men det er ikke en Cappelen Damm-podkast.

- Vi har møtt en fantastisk samarbeidsvilje fra forlaget. Som selvsagt ønsker å bidra til samfunnsdebatt og politisk interesse, sier Stig Arild Pettersen.

- Og så kan det hende de ønsker å bygge opp deres navn som forfattere, som del av en markedsføring?

- Jo, det kan nok være, svarer Pettersen.

Så er heller ikke podkasten selv ren idealisme, understreker han. Og sier ja takk til annonsører og kommersielle aktører.

- Det er mye snakk om podkasten som annonsemarked for tida. Potensielle annonsører er konservative, men vi tror det vil bli et veldig godt format og sted for mange annonsører framover, sier han.

Samtidig er ikke det hovedfokus nummer 1 foreløpig: Målet er først og fremst å bygge posisjon og etablere et godt produkt.

Og så se hvor det bærer derfra.

- Målet vårt er at dette kan bli bærekraftig. Men tre utenriksjournalister blir nok aldri millionærer!

Lover mye bonus for de virkelig interesserte

Podkasten lanseres altså på alvor 27. januar, med et arrangement på Kulturhuset. Deretter vil det komme én studioepisode hver 14. dag.

- Responsen har så langt vært veldig god. Hva gjør dere om det kommer et folkekrav om ukentlige episoder?

- Da får vi vurdere det. Men det er der vi starter, sier Stig Arild Pettersen.

Og legger til: For dem som velger å abonnere på podkasten vil det ikke bli bare «vanlige» episoder.

- En viktig del av det vi skal drive med blir bonusstoff, lengre intervjuer og innhold fra samarbeidspartnere. Det kan være foredrag, debatter og lignende. Som en måte å gi flere tilgang på interessant, utenrikspolitisk innhold, sier han.

 

Powered by Labrador CMS