Christian Birkeland, direktør for TV 2 Sumo.
TV 2 bemanner opp igjen for å satse på Sumo: Ansetter 30 personer på teknologi og salg
- Vi skal bygge opp et nytt teknologimiljø knyttet til medieklyngen i Bergen, sier Sumo-sjef Christian Birkeland.
Denne artikkelen er over to år gammel.
TV 2 har det siste året kuttet over 150 stillinger og vært gjennom en tung og lang prosess. Dette som en del av strategien «TV 2 i 2020», hvor et sentralt poeng også er å satse på strømmetjenesten Sumo - i en tid med stort fall på lineær seing.
Nå kommer denne satsingen til syne, når selskapet i disse dager skal ansette over 30 personer som skal jobbe med teknologi og salg, skriver Bergens Tidende.
Minst 20 av disse skal jobbe i Bergen, bekrefter Sumo-sjef Christian Birkeland overfor BT:
– TV 2 skal satse mer på strømmetjenesten TV 2 Sumo, og vil bygge opp et nytt teknologimiljø knyttet til medieklyngen i Bergen.
Ambisjonen er å gjøre strømmetjenesten mer robust - men også «enklere og mer relevant for kundene», blant annet gjennom anbefalingsteknologi.
Overfor BT melder Birkeland om «god vekst» i strømmetallene, men vil fortsatt ikke dele noen reelle abonnementstall.
Dagens Næringsliv anslo tidligere i høst at tjenesten hadde rundt 300.000 abonnenter, men at målet skal ligge rundt 7-800.000.
Men TV 2 Sumo har en stor og veldig robust konkurrent:
Ifølge ferske tall fra Kantar Media bruker 4 av 10 nordmenn Netflix ukentlig. Det gjør giganten til den desidert største strømmetjenesten for film og serier i Norge.
Allerede i fjor skrev Medier24 at 7 av 10 mellom 20 og 29 strømmer på Netflix.
Da var TV 2 nest størst av de betalte tjenestene, men fortsatt var bare 9 prosent av befolkningen abonnenter.