Eda Syvertsen til ny jobb som innholdsdirektør i TV 2 Sumo.

Eda (33) ser «alt» som går på TV - nå skal hun finne innholdet som gjør at Sumo tredobler antall abonnenter

Eda Syvertsen er ansatt som innholdsdirektør i TV 2 Sumo. Hun får med seg Kine Tveito Lundefaret, Eva Iselin Husby og Tor-Einar Eriksen i nye roller.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Vi skal tredoble antall abonnenter. Det er TV 2s ambisjon for Sumo, og den ligger fast. Dette er framtida - og jeg har tro på den.

Det sier Eda Syvertsen, 33-åringen som nå blir innholdsdirektør i TV 2 Sumo, til Medier24.

Og viser til TV 2s tidligere omtalte strategi om en tredobling for strømmetjenesten, en strategi toppsjef Olav Sandnes meddelte i fjor vår.

Kanalen ønsker ikke selv å snakke om konkrete tall, men DN anslo for litt siden at vi da snakker om fra et sted rett under 300.000 abonnenter til 7-800.000.

TV 2-ledelsen under en pressekonferanse i Bergen i september 2016. Fra venstre: Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl, HR-/kommunikasjonsdirektør Sarah Willand, sjefredaktør og direktør Olav Sandnes og daværende nyhets- og sportsdirektør Jan Ove Årsæther.

 

Solid erfaring fra NRK

Syvertsen kommer til stillingen fra jobb som produsent i Spark AS, et selskap hun var med å starte i 2014. Før den tid jobbet hun sju år i NRK - som produksjonsleder, vaktsjef, prosjektleder - og var med på etableringen av  NRK Super. Syvertsen har en bachelorgrad i kulturprosjektledelse fra Høgskolen i Lillehammer.

I TV 2 Sumo blir hun ansvarlig for å bestille alt innhold innen nyheter, sport og underholdning, og får ansvar for tilpasse tilbudet til brukernes behov.

- Hun skal også, i samarbeid med kanalavdelingen, planlegge hva som skal publiseres når, og har ansvar for at TV 2 Sumo har tilstrekkelig innhold i de ulike sjangrene gjennom året, heter det i en melding fra TV 2.

 

Ser «alt» på TV

Sumo-sjef Christian Birkeland.

Sumo-sjef Christian Birkeland er glad for å få Syvertsen på plass i den viktige rollen:

- Hun beskrives som en god leder, er analytisk, faglig dyktig og overdrevent opptatt av tv-innhold, ved å se det meste som publiseres på de fleste strømmetjenestene, sier han.

Det siste bekrefter også Syvertsen overfor Medier24: Ja, hun ser «alt» som går på TV.

- Det stemmer nok...og det er jo jobben min! Jeg er veldig glad i godt TV, sier hun.

- Godt TV - hva er det?

- Noe som berører, det engasjerer - og kan samtidig være et pusterom, frirom i hverdagen.

- Hva er dine egne favorittserier?

- Åh, det er nesten vanskelig. Problemet her er jo at jeg ser virkelig på alt. I går så jeg på Insecure. Jeg ser på Paradise, jeg ser på Farmen. Side om side, Narcos og Game of Thrones.

- Og hva er din drømmeserie for å få på TV 2 Sumo?

- Det er jeg ikke sikker på, og det er egentlig ikke så viktig: Min personlige mening er ikke så relevant. Det kommer helt an på hvilke brukere vi har, hvem vi mangler og hva slags innhold vi trenger, sier Syvertsen.

 

Skal nå hver enkelt bruker

For der lineært TV som kjent inneholder ett sendeskjema som går til alle, kan man gjennom strømming se akkurat hva man vil.

Det er her vil Sumo bli enda bedre på systematisk overvåking av brukermønstre, og bruke «big data» til å planlegge menyen.

- Vi må lutte til brukerne og publisere innholdet de vil ha på en attraktiv måte, sier Syvertsen.

Hun blir ikke noen bestiller av nye produksjoner, men skal samarbeide godt med andre avdelinger i TV 2. Og komme med innsikt som grunnlag for produksjoner av innkjøp - for eksempel si fra at nå mangler det noen gode serier for menn mellom 30 og 40. Eller helt andre målgrupper.

- Men det er primært norske serier vi snakker om - TV 2 Sumo kan ikke konkurrere mot Narcos eller Game of Thrones?

- Vi må tilpasse innhold, og det vil si ikke bare norsk innhold. Men det er riktig at vi må være aller best på norsk og nordisk innhold, sier Eda Syvertsen.

 

Ansetter også internt

Samtidig som innholdsdirektøren er på plass, fortsetter Sumo-sjef Christian Birkeland å bygge det som TV 2 håper skal bli et vinnerlag i det harde strømmemesterskapet med tre interne ansettelser:

  • Kine Tveito Lundefaret (35) og Eva Iselin Husby (37) er ansatt som henholdsvis innholdssjef og produkteier for underholdning.

Eva  har jobbet i TV 2 siden 2000 - altså siden hun var 20 år, og er i dag leder for publiseringsdesken. Kine har jobbet i kanalen siden 2009, med formater og utvikling i programavdelingen.

  • Tor-Einar Eriksen (47) er ansatt i ny rolle osm produktstrateg, og får et særskilt ansvar for teknologi og distribusjon.

 

Powered by Labrador CMS