I 2020 stakk Ulrikke Brandstorp av med seieren i Melodi Grand Prix. I år som i fjor, sparer ikke NRK på konfettien.

NRK bruker 28 millioner på MGP-festen: – Større enn Superbowl

– Det er klart at dette er mye penger, men vi forventer å få mye igjen for det, og får også det, sier underholdningsredaktør Charlo Halvorsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 har fått innsyn i dokumenter som viser at NRK har satt av omtrent 28 millioner kroner til årets Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest.

Av disse går 25 millioner kroner til de norske finalene, mens de resterende tre går med til den internasjonale finalen av Eurovision Song Contest, som skal avholdes i Rotterdam.

– Hvorfor er det verdt det for NRK å bruke disse pengene på MGP og ESC?

– Det er kanskje det største arrangementet som vi i underholdning gjør årlig. For så vidt er det Europas største kultur-event, ja, til og med i verden, om vi skal vi dra litt hardt til.

Det sier NRKs underholdningsdirektør Charlo Halvorsen til Medier24.

Halvorsen mener ingen andre kulturarrangementer i verden er i nærheten av å ha den samme oppslutningen globalt.

– På de to delfinalene og finalen i ESC er det vel til sammen rundt 200 millioner som ser på. Sånn sett er det større enn Superbowl i USA, som alle mener er noe av verdens største.

Halvorsen mener også at musikkonkurransen er i tråd med NRKs samfunnsoppdrag, fordi den løfter frem norsk musikkliv.

– Dette er mye penger

Den store majoriteten av pengene som er satt av i årets budsjett brukes på de norske finalene.

På spørsmål om hva pengene går til, forteller NRKs underholdningsredaktør blant annet at en egen redaksjon jobber med MGP i et begrenset omfang hele året.

– Dette er et årshjul hvor det er veldig mye arbeid, blant annet med å skaffe riktige låter. Her sender folk inn bidrag, og noen blir også invitert, forteller han.

Hvert nummer skal også ha sin egen scenografi, som bidrar til å presentere låtene på best mulig måte.

Halvorsen medgir også at investeringen i konkurransen er stor.

– Det er klart at dette er mye penger, men vi forventer å få mye igjen for det, og får også det, sier han.

Og legger til:

– Vi ser at dette er noe et stort publikum setter pris på. Selvsagt irriterer noen seg også over dette, men at vi har klart å holde engasjementet oppe i seksti år, er nesten eksotisk, sier han.

Lover fest i Nederland

I fjor ble den internasjonale finalen i Eurovision Song Contest avlyst, grunnet koronapandemien.

Charlo Halvorsen (t.v) og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Det skjer ikke i år. EBU opererer nemlig med en rekke scenarioer for hvordan festen kan avholdes.

– Det ene er full fest, som tidligere. Det er det man håper på, men kanskje ikke tror så mye på. En mellomvariant er at noen få publikummere inviteres ut fra en smittevernfaglig begrunnelse, sier Halvorsen.

Skulle alt skjære seg, har man også et siste alternativ.

– Da blir et «live-on-tape»-bidrag sendt fra hver enkelt nasjon. En EBU-representant vil også sjekke disse videoene, for å sikre at de ikke er fiklet med, sier Halvorsen.

– Til den internasjonale finalen har NRK satt av like over tre millioner kroner i sitt budsjett. Hva går disse pengene til?

Det er jo en deltakeravgift på dette, også med tanke på rettigheter og slikt. Så må også et relativt stort norsk apparat dra av gårde for at dette skal fungere, sier Halvorsen.

NRK vil gjøre det de kan for å ta Norge hele veien til topps i årets konkurranse, forsikrer underholdningsredaktøren.

– Dette er fart, konfetti og moro, men det er også dødsens alvor. Vi er med for å vinne, og kommer ikke til å spare noe i siste runde, sier han.

Powered by Labrador CMS