I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Nest kvinne ut er Cecilie Sørum Eriksrud i VG Partnerstudio.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?
– Sett med kommersielle øyne, vil jeg si at årets første måneder har vært preget av større usikkerhet enn tidligere. Flere og flere kunder legger medieplaner per kvartal i stedet for år, noe som gjør at annonseinntektene blir mer uforutsigbare. På en annen side er det også bra! Det gjør at vi i Schibsted hele tiden må utvikle oss og til enhver tid ha det beste tilbudet som fungerer, og som skaper gode resultater for kundene våre.
– Personlig har det vært utrolig spennende å tilbringe årets første måneder i VG Partnerstudio. Det å få inngående kunnskap til innholdsmarkedsføring og hva det kan gjøre for å flytte merkevarekjennskap har jeg lært mye av. Det som overrasket meg mest, er hvordan godt kommersielt innhold på VG også konverterer, vi selger mye varer på vegne av kundene våre hver eneste dag. Kraften av VGs forside slutter aldri å imponere meg, på både godt og vondt, kan man vel si i 2019. Det har vært et halvår preget av mye oppmerksomhet rettet mot VG, uten at jeg skal gå nærmere inn på det.
– Også syntes jeg at kronprinsesser og sjamaner har vel også fått litt i overkant mye oppmerksomhet?
– Hva er årets flause til nå?
– Mini Jakobsen sin såkalte «brannfakkel» om likelønn i landslagsdebatten. Det er nettopp slik utdaterte logikk fra godt voksne menn, som er grunnen til at forskjellen er så stor som den er. (Right back at you, Mini; i snitt fulgte 583.000 TV-seere det norske kvinnelandslagets vei mot kvartfinalen på NRK og TV2.)
– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?
– Er det lov å si Schibsted sin egen Kristin Skogen Lund? Etter å ha fulgt den mangeårige diskusjonen både i og utenfor mediebransjen, om hvor vanskelig det er å få kvinner inn i toppledelsen, var det befriende deilig å se at det kunne ordnes på få måneder. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det er så vanskelig for mange toppledere (og ledere generelt) å få det til. Noe av det morsomste jeg vet er å finne folk som er flinkere enn meg, og som tør å utfordre. Det er jo sånn vi kommer oss fremover i organisasjonen, da spiller vel ikke kjønn noen rolle?
– Hva gjør du i sommer?
– Jeg reiser til Sicilia for å få garantert sol og varme, god mat og masse god vin! Også videre til Beitostølen for fjellturer og hyttekos, før jeg avslutter i Kragerø med fest og festival. Og helt til slutt har jeg en uke helt uten planer!
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Skulle ønske jeg kunne si at jeg kommer til å logge av digitalt, men det kommer ikke til å skje, så jeg kan like gjerne spå at jeg kommer til å sjekke VG, Aftenposten, E24 og DN hver dag, uavhengig om det er ferie eller ikke. Forskjellen er at det tar mindre tid, fordi hele Norge har sommerferie, inkludert norske redaksjoner. Også svinger jeg nok innom Snapchat og Instagram for å sjekke antallet bilder av tær i sand og vinglass i solnedgang, som legges ut av kjente og ukjente. Men det viktigste blir lydbok og podkaster! Jeg slår et slag for gode innlesere av lydbok, det hjelper ikke om boken får terningkast 6, om innleseren ikke er behagelig å høre på.
– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Oi! Herlighet, hvor skal jeg begynne. Jeg har tabbet meg ut ganske så mange ganger gjennom årene, men stort sett har jeg kommet meg ut av det med en oppriktig unnskyldning (om det trengs) og god læring til neste gang. Men en ting kan jeg si: Det å hoppe mellom kommersialisering og salg av TV-reklame, digitalt, print og innholdsmarkedsføring har gjort meg flau over hvor navlebeskuende man kan være overfor sitt eget medies fortreffelighet.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Jobb knallhardt, vær nysgjerrig og ta initiativ. Og samarbeid! Du kommer ingen vei uten å lære deg å samarbeide med alt og alle en stor eller liten organisasjon har å by på. Sist men ikke minst, vær blid! Spre positive vibber selv om du av og til er stresset. -Hvem vil vel ikke henge med blide folk?