Nå viser seertallene at sendingen har fått færre og færre seere de to siste årene. I gjennomsnitt var det 174.000 seere som så 22:55-sendingene denne våren.
TV-sendingen som er tidligere på kvelden har nesten dobbelt så mange seere, men også her har det vært et fall i TV-tittingen.
Distriktsdirektør Marius Lillelien sier de ikke har egne mål for hvor mange som må se sendingene.
– Tallene for DK-TV påvirkes jo i veldig stor grad av den generelle bruken av TV og NRK 1 så det gir ikke så mye mening å sette egne mål for oppslutning der lenger.
Samtidig sier han det er stabil oppslutning om sendingene, og at alle plattformer er viktige for dem for å nå ut til publikum.
– Våre tall viser også at en av tre nordmenn bruker en DK-sending på radio eller TV hver dag, hvilket er bra. Samtidig er det ingen tvil om at det i stor grad er et godt voksent publikum som har et nært forhold til disse sendingene, så vi må fortsette å utvikle tilbudet til publikum på egne digitale plattformer for å nå bredt ut med oppdraget vårt.
Intervjues på telefon
Seertallene hentes inn av Kantar, og er på nasjonalt nivå. Derfor finnes det ikke tall på hvor mye hver enkeltsending i hvert distrikt er sett.
Derimot gjøres det egne undersøkelser hvor Kantar gjennom telefonintervjuer måler hvor mange som har sett sendingene på distriktsnivå.
Tallene Medier24 har fått viser hvor stor andel av befolkningen som sier de har sett en eller flere av distriktssendingene i løpet av en uke.
Møre og Romsdal og Nordland hadde prosentmessig best dekning, og når med TV-sendingene sine ut til nesten halvparten av befolkningen i sine områder. Samtidig er NRK Nordland det kontoret som har færrest minutter på Dagsrevyen.
Skuffet i Rogaland
De med lavest dekning er TV-sendingene på Østlandet, og sendingene fra Rogaland. Disse når bare ut til 33 %, ifølge NRKs undersøkelse.
– Det er overraskende, og jeg er skuffet over tallene, for synes vi har levert bra den siste tiden, sier distriktsredaktør Cecilie Berntsen Jåsund.
– Jeg mener vi har brukt kreftene på en god måte for å lage bedre nyhetssaker. Vi blir lest mer enn før, og har jobbet godt i redaksjonen for å nå ut med journalistikken både regionalt og nasjonalt.
På sikt skal TV-sendingen 22:55 legges ned. Jåsund sier det er delte meninger om det hos dem.
– Jeg tenker vi er nødt til å bruke ressursene på en best mulig måte. For vår del betyr det at vi har veldig lyst til å jobbe godt for å ha en så god hovedsending som vi kan. Å ta vekk en kortere sending, kan gjøre at vi kan bruke enda mer krefter til å lage en enda bedre hovedsending.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no