Cathinka Rondan svarer på kritikken fra Geir Røed.

Debatt

NRK nedprioriterer ikke å skape bilder for lytterne på lyd – selv om du også kan se det på TV

«Dagens og morgendagens lyttere skal få lydinnhold i tråd med det de har bruk for», svarer radiosjef Cathinka Rondan i NRK.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • CATHINKA RONDAN, radiosjef i NRK

I et innlegg på Medier24 mandag 13. juli hevder Geir Røed at NRK ikke prioriterer radionyheter eller radio.

I en av de mest spennende tidene for lydmediet på mange år, kan jeg forsikre om at NRK ikke nedprioriterer å skape bilder for lytterne på lyd selv om du også kan se det på tv. Vi ser det vel heller som at vi hele tiden prøver å bruke de pengene vi får av fellesskapet, til å lage så mye og så godt innhold som mulig.

Mediebruken er i stor endring og NRK skal tilby godt innhold for mobil, i sosiale medier og i radio og tv. Noen ganger betyr det at vi kjører felles sending på tv, radio og nett. 

Historiske sendinger fra morgen til kveld

Da Norge stengte ned i begynnelsen av mars, gikk vi i gang med den mest omfattende fellessendingen vi noensinne har gjennomført. Folks nyhetsbehov økte dramatisk over natten. Fra før sola sto opp til etter Kveldsnytt, sendte NRK Nyheter heldekkende sendinger sju dager i uka i flere måneder, til de som følger oss på radio, tv og nett.

En sånn operasjon ville ikke vært mulig hvis vi ikke flotte og dyktige medarbeiderne fra hele NRK, som til daglig jobber med blant annet sport, radionyheter, dokumentarstoff og kultur på flere plattformer bidro til dette.

Noen ganger har sikkert radiolytterne kunne føle seg litt glemt, når programlederen ikke forteller hvem som snakker, eller vi sier «som vi ser her». Det er utfordringer med å ha slike samsendinger, men det er utfordringer det er mulig å løse. 

Tiltaket har også ført til at radiolytterne i denne perioden har hatt tilgang på flere timer nyhetsradio enn de normalt ville hatt. Og både lyttertall og lyttetid viser at de har hatt glede av det. 

   

Mindre av noe og mer av noe annet 

Det har ikke vært Nyhetslunsj som normalt på P2 og Alltid Nyheter, men vi har til gjengjeld hatt en time mer Nyhetsmorgen. Dagsnytts hovedsending klokka 0730 ble også utvidet fra 10 minutter til 15 minutter, under koronasituasjonen. Og det ble sendt på tv. 

Nyhetsettermiddag har i denne perioden vært en halvtime kortere, mens aktualitetsprogrammet Studio 2 har vært en halvtime lengre. Vi mener vi med dette opprettholdt folks behov for nyheter og aktualiteter på P2.

I sommer er denne halvtimen erstattet med sommerserien "To i campingstol”. Hver dag gjennom sommeren inviterer Håkon Haugsbø to spennende gjester i campingstolen, til samtale om aktuelle tema.   

Radio – nå også på tv

Røed har helt rett i at mange av våre radioprogrammer nå også går på TV. Grunnen til det er at vi ønsker å nå ut til så mange som mulig med innholdet vi lager. Tv-seere kan nå også ha glede av radioprogrammene Nyhetsmorgen, Dagsnytt 18 og – nytt av i sommer, Studio 2 og Reiseradioen. 

Denne endringen krever mer av både reporterne og programlederne våre, når de både skal henvende seg til et seende og et lyttende publikum.

Røed kommer med en viktig påminnelse om at vi aldri må glemme å beskrive det vi ser for lytterne, så de selv kan skape bildene. Man skal føle at programlederen snakker til deg som radiolytter, selv om de også snakker til TV-seerne. 

Målet er ikke effektivisering eller å sende det samme programmet på radio og tv for enhver pris, men der det gir mening kan det gi merverdi for folk.

Når vi sender Dagsrevyen på Alltid nyheter er det for eksempel fordi mange ønsker seg Dagsrevyen på radio når de er ute og kjører bil eller på andre måter ikke har muligheten til å sitte foran tv.   

Paradigmeskifte for lyd

Podkast har fornyet hele lydmediet og påvirker også måten vi lytter til radio. Det er mulig det er noen færre reportasjer på radio enn før, men samtidig har podkasten gitt en oppblomstring av nettopp reportasjeformatet. Det gir rom for lengre historiebuer og enda mer fordypende og bilderikt reportasjestoff.

I lydens gullalder er det enda mer og flere lydhistorier og radiobilder enn før, tilpasset ulike behov. Det er viktig å spille på de unike mulighetene dette gir og fortsette å nyskape og utvikle radio så vel som nye lydplattformer.

For publikum blir det viktigere og viktigere at radioen sender direkte, at det du hører skjer her og nå og er tilpasset deres liv, modus og hverdag.

I 2016 brukte gjennomsnittslytteren cirka 1,6 kanaler mens i 2019 i lyttet folk i snitt til opp mot 4 kanaler. Det har blitt en del av folks vaner å bytte kanal oftere. Kanalene våre skal utfylle hverandre og være gode alternativer til hverandre.

Det er ikke ett svar på hva som er en radiokanal. NRK skal gi alle i Norge et levende, mangfoldig og helhetlig tilbud på radio. 

Lydnyheter i dag er ikke det samme som på 1930-tallet 

At “NRKs nyhetsredaksjon på radio, Dagsnytt, tappes for ressurser“ som Røed skriver, er ikke riktig. Tvert imot har vi det siste året jobbet mye med å utvikle et enda bedre og mer hensiktsmessig nyhetstilbud tilpasset nye lyttervaner og medieendringer. 

Dagens og morgendagens lyttere skal få lydinnhold i tråd med det de har bruk for. Lydnyheter er og skal fortsette å være en bærebjelke, som det har vært “siden 1930-tallet". Samtidig vil det i 2020 og årene framover være nye svar på hva som er et godt og relevant innhold for folk og nye behov knyttet til nyheter.   

 I appen NRK radio får du den populære nyhetspodkasten “Oppdatert”. I vår har Nyhetene også utviklet et nytt format, der lytterne får de tre viktigste sakene oppsummert på sju minutter publisert på ettermiddagen på NRK radio og smarthøyttalere som også utvikles til en halvtime til radio. 

Lydnyheter i dag er ikke bare en strøm på radio, men også tilpasset ulike mediebruk for ulike mennesker. Det er en veldig spennende tid med nyutvikling på radio, podkast, i appen NRK radio og smarthøyttalere, flere tilbud tilpasset flere ulike behov. Vårt mål er å gi publikum det beste tilbudet nå og i framtiden.

Powered by Labrador CMS