Rune Paulseth, Country Manager for Facebook i Norge.Gard L. Michalsen / arkivfoto
KRONIKK:
Mange er urolige for synlighet, målinger og «brand safety» på Facebook. Vi hører dere - og introduserer derfor nye retningslinjer
- Vi har gjort betydelige fremskritt det siste året, men vi har fortsatt en vei å gå, skriver Rune Paulseth og Carolyn Everson.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
RUNE PAULSETH, Country Director for Facebook Norge
CAROLYN EVERSON, VP Global Marketing Solutions Facebook
I sommer deltok Facebook-teamet på Cannes Lions International Festival of Creativity, en av årets største sammenkomster for annonsører.
Der sa flere markedsførere - og vi har hørt det her i Norge også - at de føler seg urolige.
De største bekymringene deres er relatert til synlighet, online ad metrics og hvorvidt varemerket deres skal dukke opp i feil kontekst – nemlig brand safety.
Vi hører dere høyt og tydelig.
Facebook tar ansvaret for å vedlikeholde og opprettholde tilliten til våre annonsørpartnere svært alvorlig, og ikke minst - gi dem den tryggheten de trenger for å investere i oss. Det er kritisk for både deres suksess, og vår egen.
Derfor introduserer vi nye retningslinjer, som gir tydelig veiledning på hvilke typer utgivere og skapere som kan generere inntekter på Facebook, og hva slags innhold som er godkjent for dette. Disse standardene gjelder for annonseplasseringer der konteksten har en betydning, inkludert in-stream-annonser og Instant Articles.
Siden selskaper også vil vite hvor annonsene blir levert, kommer vi i de kommende månedene til å tilby annonsører rapportering etter kampanjen er over, som tydelig identifiserer hvilken kanaler annonsene deres ble kjørt ut på, spredd utover Instant Articles, stream-annonser og Audience Network.
Disse standardene og verktøyene vil til sammen gi annonsørene den klarheten og kontrollen de trenger for å kjøre ut kampanjene sine.
Vi vil også avklare de ekstra skrittene vi tar i sammenheng med tredjeparts-verifisering og brand safety.
Ekstra tredjepartsverifisering
Når det gjelder å verifisere annonseytelsen, har Facebook blitt anklaget for å «rette sine egne lekser». Selv om skjerm- og videoannonsene vi leverer på Facebook og Instagram allerede kan måles og verifiseres av tredjeparter, så forstår vi bransjens ønske om en mer uavhengig tredjepartsvalidering.
Derfor søker vi akkreditering fra Media Rating Council, den amerikansk-baserte ideelle bransjeorganisasjonen som vurderer og akkrediterer målmålingstjenester på tre hovedområder: rapporter om forhåndsvisninger, integrering av tredjeparts visningspartnere og ved lansering, vårt nye to-sekunders videokjøpsalternativ.
Den første akkrediteringskontrollen er på vei nå, og planen vår er at de andre skal følge etter.
I løpet av de neste 18 månedene jobber vi for å oppnå MRC-akkreditering på tvers av visning og video på Instagram, Facebook og Audience Network for visningstelling, visningsmåling og to-sekunders videokjøpsalternativ.
Vi er forpliktet til å jobbe med bransjeledere over hele verden for å fremme kvaliteten på annonseringsmåling. I Tyskland jobber vi for eksempel med AGF for å finne en ny løsning for å rapportere rekkevidde på tvers av media.
Vår forpliktelse for måling og bekreftelse fra en tredjepart er klar. Vi begynte å jobbe med tredjeparts målepartnere i 2008. Til dags dato har vi 24 partnere i vårt målesystem, for eksempel Oracle Data Cloud, Nielsen, Kantar Millward Brown, samt tre partnere som måler seerbarhet: Moat, Integral Ad Science og comScore. Og vi er i ferd med å legge til to nye visningspartnere, DoubleVerify og Meetrics.
Disse gjennomgangene og samarbeidene hjelper oss med synlighetsverifikasjoner. De vil også hjelpe oss med å levere nøyaktige beregninger for våre partnere. Vi vet hvor viktig det er å gi den korrekte innsikten til våre kunder, slik at de kan fokusere på veksten i virksomheten. Vi er ikke perfekte. Men vi streber etter nøyaktighet, og disse tredjeparts verifikasjonsinnsatsene vil bidra til å identifisere potensielle problemer.
Brand Safety - nye kontroller for annonsører
Å holde nettsamfunnet vårt trygt er avgjørende for vår visjon, og det er absolutt ingen plass på Facebook for hatytringer eller innhold som fremmer vold eller terrorisme.
Så snart vi avgjør at innholdet har overtrådt våre retningslinjer, fjerner vi det.
Med et fellesskap som er så stort som Facebook, kan nulltoleranse imidlertid ikke bety null forekomst. Hver uke rapporterer vårt fellesskap millionvis av innhold til oss som muligens bryter våre retningslinjer.
For å øke hastigheten på prosessen med å gjennomgå disse rapportene legger vi til ytterligere 3000 kontrollører til å gjennomgå innholdet, noe som nesten dobler vårt eksisterende team.
Våre team samarbeider tett med tredjeparter, for eksempel DoubleVerify og Integral Ad Science, for å sikre at brand safety verktøyene og kontrollene vi oppretter, tjener våre annonsørers behov. DoubleVerify og Integral Ad Science er også med på å avgjøre de mest effektive måtene å gi annonsører den bistanden de krever og administrerer brand safety sikkerhetskontrollene på Facebook.
I tillegg er vi i ferd med å bli med i programmet Trustworthy Accountability Group (TAG) «Certified Against Fraud», i sammenheng med vår langvarige satsing på å bekjempe svindel på Facebook.
Når det gjelder brand safety, forstår folk generelt at innholdet i nyhetsstrømmen ikke er knyttet til eller godkjent av andre selskaper eller brukere i nyhetsstrømmen.
Når det er sagt, kan plasseringen av innholdet fortsatt være et problem for andre annonseplasseringer, hvor koblingen mellom innhold og annonseringer kanskje ikke er så klar, for eksempel Instant Articles og in-stream-annonser på Facebook, og plasseringer på utgiveres nettsteder og apper gjennom Audience Network.
Så, i tillegg til å gi muligheten til å velge bort plasseringer og kategorier, starter vi forhåndsrapporteringskampanjer fortløpende. Ved lanseringen vil verktøyet gi annonsører en forhåndsvisning av samarbeidspartnere ved hjelp av Instant Articles og in-stream-annonser, samt utgivere som tjener penger på sine sider og apper gjennom Audience Network.
For Audience Network forventer vi at hele listen over utgivere på hele settet av formater skal være tilgjengelig i oktober. Rapportering etter kampanjer aktiveres blir aktivert i de kommende månedene.
Veien videre
Vi ønsker at alle våre partnere skal ha den informasjon og de verktøyene de trenger for å føle seg trygge på Facebook. Vi har gjort betydelige fremskritt det siste året på noen av de store problemene, men vi er ikke ferdige. Vi har fortsatt en vei å gå.
Annonseringslandskapet endres kontinuerlig.
På Facebook fortsetter vi å samarbeide med våre annonsepartnere for å forstå deres behov og bygge et sikrere digitalt økosystem for annonsering.