Kritiserer media for shorts-dekning: – Mange føler seg maktesløse
En liten idrettsklubb på Sørlandet skapte storm i riksmedia. – Jeg skjønner mediestormen som kom, men mange har tatt dette tungt, sier Tor Berthelsen i Lillesand IL.
På få dager er leder Tor Berthelsen i Lillesand IL nevnt over 50 ganger i norsk presse, ifølge Retriever. Artiklene handler om de omstridte hvite, shortsene, som blir gjennomsiktige når de er våte, og som årsmøtet i Lillesand idrettsklubb nektet håndball- og fotballkvinnene å bytte ut.
Lillesands-Posten var først ut til å omtale shorts-dramaet i sør. Deretter verserte saken både i VG, Dagbladet, NRK, TV 2, Dagsavisen og ABC Nyheter.
– Når vi nå snur og går inn for mørk shorts så er det basert på medieoppmerksomheten, en kan jo ikke nekte for det, sier Berthelsen til Medier24.
Surrealistisk
Det har vært en helg utenom det vanlige for klubbleder Berthelsen, som tross årstiden omtrent bare har handlet om gjennomsiktige shortser.
– Det har vært litt surrealistisk med all oppmerksomheten. Telefonen har ikke stått stille siden torsdag kveld, sier Berthelsen.
Han hadde aldri sett for seg at det første oppslaget til Lillesands-Posten skulle skape en så massiv medieoppmerksomhet. I tillegg er han kritisk til lokalavisens vinkling, som resten av Medie-Norge også har referert til.
Det var journalist Carl Christian Engstad som skrev den første artikkelen om sakskomplekset som var med på å dominere nyhetsbildet i helgen.
«Det har vært noen fascinerende og lærerike dager. Jeg har mottatt svært mange tilbakemeldinger, både positive og negative. Jeg håper imidlertid lørdag er første og siste gang jeg blir avbildet i våt, gjennomsiktig shorts på forsiden av Agderposten», skriver Engstad og refererer til denne illustrasjonen.
«Jeg var ganske sikker på at den (saken, journ.anm.) ville få mye oppmerksomhet i Lillesand, men at den skulle eksplodere og bli en snakkis over hele landet forventet jeg ikke», legger han til.
Saken fortsetter under bildet.
– Hengt ut som gubber
Årsmøtet som gikk inn for å beholde de hvite shortsene var dominert av eldre menn, og kjønnsbalansen er noe som har blitt hyppig påpekt både i tradisjonelle og sosiale medier.
– Det stemmer ikke med virkeligheten når årsmøtet blir hengt ut som en gjeng med gubber som vil se tenåringsjenter løpe rundt i gjennomsiktig shorts.
– Mange av de på bildet føler seg maktesløse for meningene de blir tillagt. Det startet med hvordan Lillesands-Posten vinklet saken, og jeg skjønner mediestormen som kom – på godt og vondt – men mange har tatt dette tungt, sier han.
Berømmer NRK og TV 2
Berthelsen sier han har forsøkt å få frem et nyansert bilde av saken, men at det ikke har vært enkelt å trenge gjennom lydmuren.
– Vi er en dugnadsgjeng, og er ikke profesjonelle til å håndtere et slikt mediepress.
– Har mediene tatt hensyn til det?
– Når det gjelder tv-innslag på TV 2 og NRK har journalistene gitt oss spørsmål på forkant, «preppet» oss, og gjort at vi var så forberedt så godt som mulig. Det vil jeg berømme de for, selv om vinklingene ble som de ble.
«OK Boomer»
Journalist Engstad i Lillesands-Posten er uenig i kritikken som går på avisens vinkling.
«Vi har nok fått flere tilbakemeldinger fra våre lesere, enn det som er normalt. Det er enkelte som synes vi burde hatt en traust «Slik var fargedebatten på årsmøtet»-vinkling, i stedet for å fokusere på problematikken rundt shortsene, men der er jeg ikke enig. Det er mange som mener det, men en lokalavis skal ikke bare lage kosesaker», skriver han til Medier24.
Han tror oppmerksomheten rundt saken har oppstått fordi problemstillingen er aktuell og «i tiden».
«Ungdommer og unge voksne over hele verden er lei av privilegerte eldre, som moraliserer og forteller dem hvordan verden fungerer og livet bør leves. Det ble åpenbart da politikeren Chlöe Swarbrick svarte en nedlatende, eldre herremann med «OK Boomer», under en klimadebatt i New Zealand, og ble hyllet verden over. Jeg tror det er noe av grunnen til at den har engasjert så mange», skriver Engstad.
Han berømmer riksmedienes oppfølging av saken. Videre mener han kvinnene som først to frem og fronten saken fortjener ros.
«De er turnere og kunne enkelt svart at problemstillingen ikke angår dem, men de valgte å ta et standpunkt på vegne av sine fotball- og håndballspillende venner. De bør være ganske stolte», skriver han.
– Mange har kun lest tittelen
Om kritikken fra klubbleder Berthelsen skriver journalist Engstad:
«Det er ingen medier som har skrevet at årsmøtet valgte mellom gjennomsiktige eller ikke-gjennomsiktige shortser, men jeg forstår at det er enkelt å rette kritikk mot oss når de leser de mest negative kommentarene på sosiale medier. Jeg synes også det er frustrerende hvor mange som kommenterer saken, som åpenbart kun har lest tittelen og kanskje ingressen».
Han legger til:
«I bildet vi brukte fra årsmøtet, som ikke var vårt hovedbilde på nett og kun fikk to spalter i papiravisa, påpekte vi at det dreide seg om den første avstemningen (sort/blått mot hvitt/blått). Shortsvalget kom først senere. Det virker det som mange dessverre ikke fikk med seg».
«Berthelsen er også sitert i selve saken på at idrettslaget ønsket en dialog med leverandøren om kvaliteten på shortsene».