I fjor lanserte Facebook gradvis og forsiktig annonseformatet canvas ad, et fullskjerms annonseformat for virkelig lekker reklame på nett.
«Som vanlig» først for utvalgte kunder, og i Norge var SAS en av de første kundene som fikk prøve det, gjennom reklamebyrået LOS&CO.
Men torsdag kveld åpner Facebook opp canvas ad for hele verden, skriver nettsamfunnet i en nyhetsmelding.
Hva er det, og hva gjør det egentlig så spesielt? Canvas er rett og slett et lekkert annonseformat for mobile plattformer som kun fungerer når du bruker Facebooks app.
Det kan på mange måter sammenlignes litt med instant articles for nyheter - det kommer i fullskjerm, med store bilder, muligheter for video, scrolling, panoramabilder, tilting, og så videre.
Og som instant articles, laster det særdeles raskt.
Det er litt av hovedpoenget, forteller Facebook om canvas ad. Frem til nå har annonsene i nyhetsstrømmen din ført deg ut av Facebook. Nå skal Facebook beholde deg lengst mulig i appen - med ambisjoner om en bedre brukeropplevelse.
Som Facebook oppsummerer det på ett avsnitt:
(...) advertisers need a better way to share information after people click on their ad, and the information offered after someone clicks needs to load quickly, look beautiful on mobile and allow people to take action easily.
Og beskriver Canvas slik, ved lansering torsdag kveld:
We built Canvas—a new post-click, full-screen, immersive mobile ad experience on Facebook that loads nearly instantaneously—to solve this problem. Canvas was designed with input from the creative community at every step and is designed to help businesses tell stories and show products on mobile devices in a beautiful way. Canvas is available to advertisers around the world starting today.
LOS&CO var som nevnt blant de første norske byråene som testet ut canvas ads, for SAS.
På egen nettside uttalte ansvarlig for digitale kanaler Arnt Christian Scheele i LOS&CO tidligere i vinter blant annet dette om formatet:
– Canvas er kanskje den største trusselen for native-annonseringen norske medier nå ruller ut for fullt. Her kan annonsøren kontrollere alt selv, og bruke Facebook sine gode segmenteringsmuligheter til å nå et stort, relevant publikum for en lav pris – vel og merke dersom innholdet er relevant og engasjerer. Det gjorde SAS-annonsen, folk brukte i snitt mer enn 40 sekunder på den.