Katastrofetall for TVNorge-kanalene: 4 av 10 av seerne ble borte i går

Canal Digital-konflikt gir krisetall for Discoverys TV-kanaler - og mindre varelager for reklamekjøperne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Medier24/NTB):

Discoverys konflikt med Telenor-eide Canal Digital får naturlig nok konsekvenser for TV-tallene:

I går ble rundt 1 million husstander uten TVNorge og de andre Discovery-kanalene. Det viser en dramatisk nedgang for kanalene, ifølge tall fra mediebyrået Mindshare:

Byråets TV-sjef Thomas Høiby har sett på seertallene, og sier at Discovery-kanalene hadde en nedgang på hele 38,29 prosent sammenlignet med forrige mandag.

Dette får også konsekvenser for den totale TV-seeingen i Norge, sier han til Medier24:

- Sammenlignet med forrige mandag gikk den totale TV-seingen ned med over 6 prosent, fra 176 minutter til 165 minutter. Snittet for mandager i januar er 174 minutter.

Varelageret blir mindre

MTG hadde også en kraftig nedgang, men det var mer ventet - ettersom TV3 forrige mandag viste håndball-EM.

Og med TVNorge-kanalenes dramatiske fall, gikk også den samlede dekningen for alle kommersielle kanaler i aldersgruppen 12+ gikk ned sammenlignet med forrige mandag, fra 63 % til 59 %.

– Det blir spennende å se tallene over tid dersom partene ikke kommer til enighet, sier Thomas Høiby.

På kort sikt blir varelagerne mindre - og reklamekjøperne får ikke den dekningen de ønsker:

– Vi får til gode løsninger for kundene våre, men ønsker naturligvis at en løsning kommer på plass så fort som mulig, sier Høiby.

Telenor kutter reklame

Få reklamekjøpere har så langt offentlig uttalt at de kutter Discoverys kanaler. Men en har gjort det - en aktør som dermed sitter på flere sider av bordet:

Telenor slutter å sende reklame på TVNorge og andre SBS Discovery-kanaler. Begrunnelsen er at kanalene når langt færre seere etter at Telenor-eide Canal Digital kastet dem ut.

Avgjørelsen om reklamekutt omfatter også alle Telenors datterselskaper, melder melder NRK.

– Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå. Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, sier Kenneth Tjønndal Pettersen – som er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.

Samtidig avviser kommunikasjonsdirektøren at Telenor bruker reklamebudsjettet som et pressmiddel i forhandlingene.

Ledelsen i SBS Discovery har ikke ønsket å kommentere saken overfor NRK.

Powered by Labrador CMS