NENT-logoen.
Gorm Kallestad / NTB Scanpix
NENT og Telenor slår sammen «Viasat Consumer» og Canal Digital
– Vi er veldig glade for å annonsere denne sammenslåingen med Telenor, som vi forventer at vil bli en «game changer» i markedet. Kombinasjonen er perfekt, sier NENT-sjef Anders Jensen i en pressemelding
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nordic Entertainment Group (NENT) og Telenor Group har inngått en avtale, hvor satellitt-TV-selskapene Viasat Consumer og Canal Digital slås sammen.
I en pressemelding fra NENT skriver de at sammenslåingen gir et selskap, eid 50/50 av hver av aktørene, noe vil er forventet å gi begge selskapene betydelige synergieffekter.
Videre skriver de at «sammenslåingen genererer et selskap med samlet salgsvolum på 7,6 milliarder svenske kroner» og videre at de kan spare om lag 650 millioner svenske kroner – med full effekt fra 2022.
– Vi er veldig glade for å annonsere denne sammenslåingen med Telenor, som vi forventer at vil bli en «game changer» i markedet. Kombinasjonen er perfekt, sier NENT-sjef Anders Jensen i en pressemelding og videre:
– Det nye sammenslåtte selskapet vil bli en stor distribusjonspartner for både Viaplay og Viasat.
NENT og Telenor forventer at EU vil godkjenne dette i løpet av første halvdel av 2020, står det videre i meldingen.
Jørgen C. Arentz Rostrup, økonomidirektør i Telenor Group sier:
– Sammenslåingen kombinerer styrkene til både Canal Digital og Viasat Consumer, og vil gi betydelige synergieffekter for kundene og aksjonærene våre, sier han i meldingen.
Selskapet skal ha hovedkvarter i både Stockholm og Oslo, står det videre i meldingen, og Canal Digital-direktør Bjørn Ivar Moen blir administrerende direktør i første omgang.