Vinneren av Purple People Award for Årets medieselger er Kristin Sagen i kinobyrået CAPA.
Og dette kommer altså etter et år der kinoreklamen virkelig har fått sin renessanse. Bare fra mediebyråene har omsetningen vokst med hele 30 prosent, fra 48 til 62 millioner kroner.
Prisen ble delt ut på MedieDagen på Gimle kino i Oslo 21. januar, hvor vinneren mottok et gavekort på kr 5000 fra Widerøe.
Kristin Sagen fikk også The Purple People Statue (et lilla hode), som symboliserer mediebyrået Mindhares verdsettelse av tenkende hoder. Det er Mindshare som deler ut prisen, i år for 12. gang.
Juryleder Camilla Torvik sier følgende om vinneren:
- Hun har et sjeldent engasjement rundt sin egen mediekanal. Hun er på mange måter kanalen hun representerer. Kristin Sagen tenker helhetlig, og kommer med nye løsninger. Hun er alltid tilgjengelig. Kristin leter etter de beste løsningene og syr gjerne sammen noe som ikke finnes i en prisliste hvis det må til for å finne den optimale løsningen.
Torvik mener at kino som kanal har hatt noen tøffe år, og at Kristin med krum nakke har vært med på å snu negativ tendens til positive resultater.
– Hun greier også den vanskelige balansegangen mellom direkte kommunikasjon med kunden og samarbeidet med medierådgiveren.
Rekordmange nominasjoner
Etter å ha vurdert hele 51 nominasjoner fra annonsører, mediebyråer, reklamebyråer og mediene selv, beskriver juryen en vanskelig jobb med å velge en vinner.
– Det var mange gode kandidater i år, sier Camilla Torvik.
– Vi har delt ut Purple People Award i tolv år nå, og antallet nominasjoner øker for hvert år. Det er mange medieselgere der ute som er høyt verdsatt for sin profesjonalitet og serviceinnstilling, av både kunder og byråer.
Juryen har bestått av Marianne Massaiu fra MediaCom, Cecilie Faye i Maxus, Anette Sollie fra MEC, Jarle Thalberg fra Group M og Anne Brude fra Mindshare, i tillegg til juryleder Camilla Torvik fra Mindshare.