Folkehelseinstituttets direktør Camilla Stoltenberg roste medienes koronadekning under et arrangement i regi av Medienettverket torsdag morgen. Even Hye T. Barka
Folkehelseinstituttets direktør Camilla Stoltenberg roste mediene da Medienettverket inviterte til foredrag og panelsamtale om kriseledelse på Kulturhuset i Oslo sentrum torsdag morgen.
I forkant av panelsamtalen holdt Stoltenberg et foredrag i intervjuform med Medienettverkets leder, Veslemøy Østrem.
Der kom det frem at direktøren var blitt sitert 5000 ganger i mediene det siste året.
På spørsmål om hvordan hun har opplevd mediefokuset, svarte hun:
– Det har vært veldig bra. Noe av det viktigste vi gjør er å kommunisere. Å rekke å kommunisere med hver enkelt aktør er nesten umulig. Det å gjøre det gjennom å kommunisere med andre, som stiller kritiske spørsmål, har vært utrolig bra. Jeg har vært skikkelig imponert over mediene, sa hun.
Samtidig understrekte Stoltenberg at hun ikke alltid har vært enig med det mediene skriver, men at hun likevel har latt seg imponere av dem.
– Alt har ikke kommet ut på den beste måten, men det har likevel fungert kjempegodt. Mange i mediene kan mye om smittevern, og politikken og detaljene i det. De evner også å forklare ting vi har slitt med, og har til og med gjort det lettere for oss, fortalte Stoltenberg.
Og la til:
– Noen ganger er jeg uenig med mediene, men det er ikke feil. Det er bra.
– Angrer ikke et sekund
Til selve paneldebatten var Arbeiderpartiets byrådsleder Raymond Johansen, sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad Katrine Strøm, påtroppende Google Norge-sjef Tine Austvoll Jensen og allerede nevnte Stoltenberg.
Strøm tok over jobben som sjef i Hamar Arbeiderblad like før pandemien traff Norge med full styrke. Under samtalen fortalte hun villig om hvordan det var å skifte jobb i en slik situasjon.
– Det var en spennende tid å skifte jobb i, og jeg har ikke angret et sekund, sa Strøm.
Samtidig var hun åpen om at det å bli kjent med en ny organisasjon gjennom digitale møter, var en annerledes opplevelse. Likevel fant de fort gode løsninger.
Blant annet snakket hun om hvordan organisasjonen rigget seg på en bærekraftig måte, og at god kommunikasjon var et sentralt verktøy. Også sosialt tok Strøm tak, på en ny, digital måte.
– Vi hadde blant annet digital fredagskaffe, der jeg måtte by på meg selv og hadde med gjester for å gjøre ting levende gjennom skjermen med nære medarbeidere jeg ikke fikk møte på flere måneder, sa hun.
Strøm fortalte også at avisen før sommerferien tok de fleste ansatte tilbake på kontoret, i to grupper. Nå er de fleste tilbake på huset, og overholder gjeldende smittevernregler.
Respekt og forståelse i fokus
Byrådsleder Johansen og politikerne i Oslo har måttet fatte mange viktige og inngripende beslutninger.
På spørsmål fikk om han opplevde at mange var sinte på ham, forklarte byrådslederen hvilket perspektiv han har på dagens situasjon..
– Når politikere fatter beslutninger gjennom budsjetter, handler det om ting som vanligvis skal skje om en stund. Nå fatter vi beslutninger som får konsekvenser for enkeltmennesker dagen etter, sa han.
Johansen viste til at ting i menneskers hverdag stadig blir avlyst på grunn av beslutningene, og at han har stor respekt for det.
– Mister du respekten og forståelsen av konsekvensene av beslutningene du fatter, mister du mye som leder. Da er det noe du ikke har forstått, og jeg bruker mye tid på å tenke over dette, sa han.
Roser samarbeidsviljen i bransjen
Påtroppende Google Norge-sjef og nåværende administrerende direktør Tine Austvoll Jensen, er imponert over hvordan de forskjellige aktørene sto sammen da koronakrisen traff som hardest.
Blant annet ble Discoverys store sportssatsinger, OL og Eliteserien i fotballpåvirket av koronakrisen på ulikt vis. I tillegg ble konsernets serieproduksjoner, så mange som 30 i tallet, påvirket av krisen.
– Det har vært en samarbeidsvilje i bransjen, som har stått i det og støttet oss enormt, og vært veldig kreative, både med å lage en plan B, C og D avhengig av hvilke restriksjoner som ville komme.
Hun understreket også at annonsørene har vist samarbeidsvilje gjennom denne perioden.
– På kort sikt trakk annonsørene pengene sine tilbake ettersom de ikke visste hva som skulle skje. Men, vi har jobbet sammen med dem om å stimulere kjøpekraft og har hatt et godt samarbeid, selv om alt dette var veldig overraskende i starten.