Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, og André Thorsen, leder media/partner i Atyp, presenterer Mediebarometeret.Foto: Carl-Erik Engelstad
Reklameomsetningen går ned, men enkelte mediekategorier vokser
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklameomsetningen har gått ned med 1,2 prosent etter årets fem første måneder. Dette betyr nesten 50 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en akkumulert nedgang på 1,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en nedgang på nærmere 50 millioner kroner.
Det melder Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.
TV-omsetningen har sunket med 5,5 prosent, noe som betyr en nedgang på 76 millioner kroner. Printmedier og direkte markedsføring (DM) har også hatt reduksjoner, med 56 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor.
– Mai var en fantastisk bra værmåned og mange fridager gjør noe med TV-seingen. Vi håper riktignok dette tar seg opp med forestående store begivenheter som EM i fotball og OL, sier André Thorsen, leder for media og partner i Atyp.
Digitale medier har hatt en liten økning på 0,3 prosent, som utgjør 4 millioner kroner mer enn i fjor. Innenfor digitale medier har sosiale medier økt med 18 millioner kroner, og video har økt med 26 millioner kroner. Influencer marketing har også økt med 2 millioner kroner.
Lydreklame har økt med 37 millioner kroner, en oppgang på 17,1 prosent. Radio har økt med 11,8 prosent, tilsvarende 23 millioner kroner, og podkast har vokst med 83,8 prosent, noe som betyr en økning på 13 millioner kroner. Utendørsreklame har økt med 22 millioner kroner, og kino med 8 millioner kroner.
– Vi fortsetter der vi slapp i april for lydmediene med svært positive tall for kanalen. Økningen i utendørsreklame skyldes økt tilgjengelighet gjennom digitalisering, sier Thorsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no