P3morgen-teamet har akkurat annonsert at de slutter i programmet 20. desember 2019. Fra venstre: Markus Neby, Silje Nordnes og Ronny Brede Aase.Erik Waatland
NRK har startet jakten på talenter som skal ta over P3morgen. Samtidig frykter de å miste trioen til andre medier
NRK P3s flaggskip må dermed ute for å jakte nye talenter til å ta over programmet, men det er fremdeles usikkert hvordan det blir.
Frykter å miste profilene
Medier24 møter P3-ledelsen ved redaktør Camilla Bjørn og redaksjonsleder Mats Borch Bugge for radio og podkast onsdag morgen. I bakgrunnen holder P3-teamet på å avvikle sendingen.
– Dette er ikke en raptus, men det er noe de har tenkt på over lengre tid og som vi har snakket sammen om en stund. Avgjørelsen ble tatt for et par uker siden, men det har vært en vanskelig beslutning for oss alle. Nå er den tatt og dagen i dag består av litt blandet følelser, sier Bugge, som innrømmer at han er litt trist i dag.
NRK P3 har målgruppen unge voksne i alderen 18–29 år.
Da nyheten sprakk, så begynte det å renne inn med tilbakemeldinger fra lytterne.
– Folk opplever at de kjenner programlederne personlig, for de har vært gjennom mye sammen. Alle tre byr jo mye på seg selv, som også har vært suksesskriteriet og synes det er trist at de skal forlate programmet, fortsetter redaksjonslederen.
– Hvordan blir det å erstatte denne gjengen?
– Det blir en stor utfordring, for det er helt utvilsomt store sko å fylle, men samtidig gir det oss et mulighetsrom til å utvikle det som skal erstatte P3morgen. Jeg kjenner jeg blir vanvittig gira når jeg tenker på hva vi skal inn i.
– Hva har denne gjengen betydd for P3?
– P3morgen har vært i spissen for det som har vært et taktskifte for P3. De åpnet opp for mange flere gjennom sine varme personligheter. De har vært veldig viktige for å skape et fellesskap for unge.
– Hvordan blir det å miste dem da?
– Nå er det ikke sikkert vi mister dem, det er for tidlig å gå ut med hva de skal gjøre fremover. Så tenker jeg at forandring er P3s gang og slik er det bare. De jobber i NRK og er i NRK P3 per i dag – og det bor veldig mye i dem, så vi får se, sier P3-redaktør Camilla Bjørn.
– Samtidig har de blitt merkevarer og flere kommersielle har vært på jakt etter NRK-talenter før. Er dere redde for å miste dem?
– Ja, svarer P3-redaktøren kontant og fortsetter:
– NRK vet å sette pris på flinke folk.
– Dere er villig til å jobbe hardt for å beholde de?
– Ja. Og jeg tror NRK setter veldig pris på Silje, Markus og Ronny og jeg er ikke i tvil om at det er mange spennende oppgaver i vente for dem fremover både i P3 og NRK.
Ingen av de tre programlederne har så langt ønsket å kommentere saken.
Avslører noe av det nye
Og P3-ledelsen har ikke hvilt på laurbærene, for de er allerede i gang med å se på talenter som skal gå inn i et morgenkonsept.
NRK holder de aller fleste kortene tett inntil brystet – og mye vet de ennå ikke selv om det nye konseptet, men de avslører noe:
– Det er skrevet i stein at vi skal levere et morgentilbud, men utover det er det mye som ligger åpent foran oss. I det ligger det at det lineære og tidspunktet blir viktig.
– Vi kan si at vi skal være helt tro til målgruppa sine behov. Så har P3 alltid vært opptatt av å lage innovative radio- og lydopplevelser for unge. Det er jo mye mer et «community» enn bare én-plattformsproduksjon, sier Camilla Bjørn og innrømmer:
– Det er et arbeid i gang allerede og vi ser helt aktiv etter hvem som skal bli venn med publikum fra nyåret, fortsetter redaktøren.
Det nye morgenteamet skal være på plass i løpet av fjerde kvartal – og planen er at den første sendingen skal gå rett over nyttår, opplyser ledelsen. De er ikke sikre på antallet programledere som skal inne i det nye konseptet og må avklare en rekke ting.
– Det som blir førende for hvordan dette arbeidet blir, ligger i den ferske strategien som er lagt for hele kanalen. Det handler om å bringe unge nærmere hverandre, som P3morgen til gagns har gjort gjennom å snakke om psykisk helse, være personlig og ekte. Alt dette kommer vi til å fortsette å lene oss på.
– Alt P3 gjør må være oppdragsnært, for det er det eneste som er vårt virkelige konkurransefortrinn. Og det er det som legitimerer eksistensen vår. Dermed blir det også grunnlaget for hvordan vi lager alle våre konsepter – også P3morgen, sier Bjørn.
I de 10 årene som P3morgen har gått på radio, så har det skjedd mye med lyttertallene. Da det nasjonale FM-nettet ble erstattet av DAB, så falt lyttertallet i betydelig grad – og spesielt for P3.
Analyseavdelingen i NRK opplyser onsdag morgen til Medier24 at rekkevidden til P3 er ned 20 prosent på to år (ikke helt sammenlignbare tall etter ny måling), men samtidig viser trenden av P3 har økt fra 2018 til 2019.
Tall fra Nielsen PPM, som ble presentert nå nylig, viser følgende trender for radiomarkedet – og for P3:
– Ekstremsport
– Det er vel ikke bare det lineære tilbudet som har skapt programlederne, men også alle andre konseptene der de sees på som influensere. Hvor viktig blir det sett opp mot det lineære radiotilbudet når dere nå skal begynne å jakte nye folk?
– Det ene utelukker ikke det andre, for begge deler er like viktig, tenker jeg. Noe av suksessen til P3morgen har vært at vi er gode på sosiale medier, på lineær TV, nett-TV, ute på eventer, på radio og over alt der unge ferdes. Det tenker jeg vil være viktig også i fremtiden, at man leverer noe mer. Det er en forventning hos målgruppa vår, sier Bugge.
– Når dere nå skal begynne å caste, så er det ikke først og fremst en god radioprater dere skal ha?
– Hvis du skal lede et morgenprogram på radio, så må du elske radio, så det må ligge i bunn, fortsetter han.
– Du skal opp grytidlig om morgenen og du må tilpasse livet ditt etter det, så det er på en måte litt ekstremsport, sier P3-redaktør Bjørn.
For ordens skyld: Undertegnede har i perioder i 2013 jobbet i P3nyheter, som på morgenen var inne i radiosendinga til P3morgen.