- Folk ser at det funker. Det er det vesentlige. Med enkle og riktige metoder og de offisielle kostholdsrådene går folk ned i vekt, sier Camilla Bjørn.
Hun er i dag leder for VGs nisjetjenester, som blant mye annet inkluderer Vektklubben.
En klubb som i disse dager feirer i ti år. Det gjør den med tydelige tegn i VG-huset.
Blant annet møtes alle ansatte i disse dager med plakater om at de oppfordres til å gå trappa. I det ti etasjer høye huset.
- Det var faktisk en del som gjorde det i går, smiler Bjørn når hun og Medier24 tar heisen opp til 5. etasje.
- Og et artig poeng: Alle som har jobbet med vektklubben i VG har gått ned i vekt. I sommer brukte jeg det og testet alle andre apper samtidig, og raste ned i vekt, forteller hun engasjert.
Solid økonomi
Det er ikke bare VGs ansatte som har rast ned i vekt. Hele 946 tonn er slanket bort på disse ti årene, ifølge Bjørn og digitalredaktør Ola Stenberg. Det vil si 946 000 kilo. Nesten 10 tonn hvert eneste år.
175.000 mennesker har gått ned i vekt med vektklubben. Det vil si 5,4 kilo i snitt. Og disse har vært i bevegelse: Til sammen 9,95 millioner treningstimer er logget i vektklubben. Det tilsvarer 2000 ganger rundt Ekvator.
Penger er det også blitt: 150 millioner kroner har vektklubben pløyet tilbake til mediehusets bunnlinje i disse årene. Driftsmarginen på tjenesten skal være «veldig god».
- Ja - det er en vesentlig tjeneste for VG. Det er det ingen tvil om, bekrefter digitalredaktør Stenberg.
- Hvor god er driftsmarginen for vektklubben, isolert sett? Hvis vi måler opp mot FINN, for eksempel...?
- Vel, jeg vet ikke om vi skal si nøyaktig hva marginen er. Men den er god!, smiler Stenberg.
Sier nei til annonsører
VGs vektklubb er kort fortalt det mediehuset selv definerer som en redaksjonell tjeneste. For noen hundrelapper i året får brukerne tilgang til en avansert «nettavis» med oppskrifter, spørsmål og svar med eksperter - og ikke minst et svært aktivt brukerforum. Dessuten er det en rekke verktøy, kaloridagbok og treningslogg.
Alt bygget på en sunn, enkel og «riktig» filosofi. Det er også suksessen, mener Camilla Bjørn:
- Det er en veldig folkelig og forståelig tjeneste. Slanking er jo veldig enkelt: Du må forbruke mer enn du forbrenner. Vektklubb hjelper deg med å få dette til. Det er ikke vanskeligere, sier hun.
Og filosofien har gjennom ti år holdt seg unna vekslende trender, lavkarbo, 2-5-dietter og andre snarveier.
- Vektklubben bygger på Helsedirektoratets kostholdsråd. Alt du finner her skal være forskningsbasert. Det er også litt kommersielt utfordrende - vi må takke nei til 70 prosent av alle annonseforespørsler. Annonsene må harmonere med våre grunnverdier, slår Bjørn fast.
Nærmet seg bunnen
VGs forside med flere millioner lesere er naturlig nok en viktig inngang til vektklubben. Det hjelper. Men det er minst like viktig med de gode suksess-historiene, og reklameplakater med brukerne som har lykkes: Gikk ned 15 kilo. Gikk ned 40 kilo. Gikk ned 30 kilo. Sånt funker.
Det skaper kunder som markedsfører produktet også på «jungeltelegrafen». Og gjerne blir med lenge selv.
- Vi har en kjerne av brukere, der mange har vært i mange år. Forumet på vektklubben er helt unikt, og skiller seg fra andre, åpne nettsteder, sier Bjørn.
Vektklubben har over tid holdt seg stabilt på rundt 30.000 medlemmer. På det meste har det vært over 31.000. Men i de seneste åra har det kommet til stadig flere gratis apper, tjenester, treningsdagbøker med mer. I fjor høst var medlemstallet på vei under 24.000.
Det gikk så langt at VG var på vei til å miste troen på framtida for produktet; at det var på vei til å møte samme skjebne som Nettby i sin tid gjorde.
...men så snudde det
- Vi hadde et møte i fjor høst, og lurte på hva vi skulle gjøre. Samtidig hadde vi ikke gjort så mye på en stund, all utvikling hadde ligget stille. Da bestemte vi oss for å pusse den kraftig opp. Nye nettsider, en ny app og nye grep også på salg og konverteringer, forteller Ola Stenberg.
- Samtidig ryddet vi opp i den redaksjonelle strategien, og kuttet en del kostnader. Vi ble både mer effektiv og bedre for brukerne. Vi så hva de faktisk brukte, og kuttet bort mye av det som ikke var interessant, fortsetter Camilla Bjørn.
Sammen med nye samarbeid, sponsorater og profilering på blant andre «The Biggest Loser», har skuta nå snudd:
- Nå har vi passert 29.000 igjen, og nærmer oss faktisk de gamle rekordene. Det er ganske fantastisk!, sier Bjørn.
Lærdommen for VG av denne prosessen har vært god, forteller digitalredaktør Stenberg:
- Det er veldig mye snakk om at naturkreftene kommer og spiser deg, og så er det slutt. Det trenger ikke alltid å være slik.