- You can be good at technology and like fashion ad art. You can be good at technology and be a good jock. You can be good at technology and be a mom. You can do it your way, on your terms.
Det er digital kommunikatør Louise Fuchs i Schibsted som leser ordene, og stedet er konsernets auditorie i Apotekergata onsdag denne uka.
Ordene er dog ikke hennes, men tilhører Arianna Huffington - medieverdens kanskje mest innovative gründer, med Huffington Post.
Og auditoriet er heller ikke slik det pleier å være. Det er nemlig fullt av kvinner. Med knapt en håndfull menn i dress til stede.
Utfordringen fra kvinnene som står bak: Få enda flere damer interessert i teknologi og ledelse.
God business case
«How tech-savvy do you really have to be» er overskriften, og det er TENK, det norske Tech-nettverket for kvinner, som står bak den drøyt times lange sesjonen i serien «Schibsted Lean In».
Ambisjonen til TENK er klar, sier Isabelle Ringnes fra scena:
- Målet er å få yngre kvinner til å interessere seg for og utdanne seg innenfor teknologi. Og å få flere kvinner i media til å interessere seg mer i medieteknologi, sa Ringnes.
Hvorfor er det viktig, mener de?
For det første fordi det i dag er langt flere menn enn kvinner i tech-jobber og særlig teknologi-relaterte lederjobber.
Ifølge tallene som ble presentert, er én av fem teknologiarbeidere eller tech-relaterte ledere i Norge, kvinner. 20 prosent av datastudentene i Norge er kvinner.
Og for det andre: Selskaper med kvinner i ledelsen, gjør det bedre, ifølge TENK-damene. Kvinnestyrte selskaper leverer mer salg, høyere omsetning - og bedre produkter, ifølge amerikanske undersøkelser som det ble vist til:
«Monokultur» er dårlig for business, mener de. Hvis produktene er laget av bare folk med et tankesett, fungerer de kanskje ikke godt nok. Eller de fungerer bare for menn.
- Da Apple kom med sin nye helseapp, kunne den fortelle alt mulig om kroppen og tilstanden din. Bortsett fra syklusen til det 50 prosent av jordas befolkning opplever hver fjerde uke, sa Lidia Oshlyansky for å illustrere poenget med produkter som lages av bare menn.
Må ikke være super-nerd
Samtidig: Du må ikke nødvendigvis være super-programmerer for å gjøre noe innenfor teknologi, medieteknologi eller ledelse.
- Av de mest suksessfulle kvinnelige gründerne i Silicon Valley; under én av fem har en teknisk bakgrunn og utdannelse. Men de har gjerne høyere utdannelse, ofte en business-grad, sa Louise Fuchs.
Et godt eksempel på det, var i panelet som avsluttet sesjonen: Jeanette Dyhre Kvisvik, som har gründet fram Telenors mote-app Sobazaar.
- Jeg har en jusutdannelse. Og jeg skulle gjerne kunnet kode, på samme måte som jeg gjerne skulle kunne spille piano og snakke kinesisk. Men jeg kan ikke det, så man bruker engasjement og kreativitet til å få til mest mulig, sa Kvisvik.
Eller som Lidia Oshlyansky fra Schibsteds teknologiavdeling sa det:
- Du må ikke være passionate om å skrive kode. Gjør det du vil og det du har lyst til. Jeg vil ikke tvinge programmering ned over halsen på dem, sa hun, og la til:
- Har du en enhet eller en maskin som ikke fungerer? Vil du få den fikset? Da handler det ikke om å drepe programmereren, men om å forklare produktsjefen at det er et dårlig produkt.
Men du kan lære det - raskt
Tech-damene, som i stor grad snakket til journalister, produktutviklere og andre i Schibsted teknologi- og mediebedrifter, la vekt på at de alle brukte teknologi hver eneste dag: Tabeller, spill, blogger, analytics og dropbox.
Da er steget ikke nødvendigvis var så langt, for de som vil lære seg programmering.
- Gå på Skillscrush på nett. Der får du et gratis kurs for å lære deg. Eller du kan dra til London for et kurs på to dager, oppfordrer Camilla Bjørn, som er produktsjef for MinMote.no.
Det overordnede målet for tech-damene er å bli flere. Og rådene handler ikke bare om teknologi i seg selv: Kvinner må også bli flinkere til å rekke opp hånda, ta sjansene som byr seg, si fra om diskriminering - og oppsøk mulighetene. I
- Strekk deg etter lederjobbene. Ikke forvent at de kommer til deg, sa Isabelle Ringnes.
Schibsted: - Vi gjør alt vi kan
En av få menn i dress i salen og panelet, var til gjengjeld en av Schibsteds høyeste herrer på dette feltet: Konserndirektør Frode Eilertsen, som har ansvar for strategi og digital utvikling.
Han er midt i en prosess for å ansette minst 100 teknologer i år. Hvor mange kvinner blir det blant disse?
- I dag er vi 25 av 118 i denne avdelingen. Er det vanskelig å finne kvinner? Ja, det er det. Det er et komplekst problem, som starter på skolenivået. Da jeg gikk på ingeniørstudiet, var to av 54 studenter kvinner, sa Eilertsen.
Men la til:
- Vi gjør det vi kan for å finne kvinner, og bli attraktive for kvinner i teknologi. Det er en stor verden og mange kvalifiserte kvinner. Da må vi få kjønnsdiskrimineringen bort fra prosessene. Og vi må jobbe de ekstra timene og gå de ekstra milene for å intervjue ti kvinner ekstra.
Utviklingsdirektøren la samtidig til: Han måler ikke kvinnene på om de har utdannelse, rett grad eller de riktige papirene.
- Du trenger ikke ha en utdannelse. Alt jeg lærte på skolen på 90-tallet er gammelt nå. Vi tester dere på hvor bra dere skriver kode. Det er kvalifikasjonen.
Skal telle kvinner
Eilertsen måtte forlate møtet halvveis til et konsernmøte. Og som nevnt var det ikke mange andre menn i dress på sesjonen.
Men: De har fått budskapet, understreker Camilla Bjørn. TENK har kjørt turné med budskapet i både husmøter og ledermøter i hele konsernet.
- Frode Eilertsen og Rolv Erik Ryssdal har også vært blant våre største backere, sier Bjørn til Medier24 etter møtet.
Hva blir veien videre? Invitere alle kvinner som vil det på programmeringskurs? Ja, kanskje. Men ikke minst skal fakta på bordet.
- Vi skal videreutvikle kompetanseutviklingen i Schibsted når det gjelder teknologi, og løfte fram tech-kvinnene som er i konsernet. Og så må vi gjøre en telling: Vi tror kvinner er underrepresentert i teknologi og ledelse. Gjennomsiktighet er viktig for å gjøre det som er riktig framover, sier hun.
Og det riktige er flere kvinner, mener de. Men ikke bare for statistikkens del, som nevnt tidligere.
- Kvinnelige ledere er ikke mest en kvinnesak. Det er først og fremst en god business case: Det kommer som resultat av å gjøre ting riktig, mener Bjørn.
Og «problemet» er ikke bare isolert til mediebransjen. Eller noe Schibsted kan løse alene, mener hun:
- Kjønnsbalansen i teknologijobber er allerede kritisk skjev. IKT Norge anslår at Norge om ti år vil ha behov for å besette over 12.000 nye stillinger. Det blir vanskelig om nesten halvparten av arbeidsstokken velger bort. Vi er nødt til å jobbe aktivt med å rekruttere og velge ut kvinner i tech helt fra barneskolen, mener Camilla Bjørn.