Camilla Bjørn blir programdirektør i NRK.
Foto: Ole Kaland/NRK
Camilla Bjørn blir ny programdirektør i NRK
Stillingen er nyopprettet og skal lede den nye Programdivisjonen lokalisert i Oslo og på Marienlyst.
Det skriver NRK i en pressemelding.
Camilla Bjørn har de siste seks årene vært programredaktør for P3.
Bjørn forteller at programdivisjonen er full av dyktige folk som brenner for både faget sitt og NRKs oppdrag.
– Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben med å forme en offensiv divisjon sammen med dem. Det vi lager spiller en stor og viktig rolle i folks liv. Vi skal jobbe hardt for å beholde og forsterke denne tilliten hos publikum – en krevende oppgave i dagens tøffe, internasjonale konkurransesituasjon, sier Bjørn.
– Nordmenn har et enormt innholdstilbud å velge mellom. Aldri har det vært viktigere å lage sterkt og relevant norsk innhold som vi kan samle oss rundt, fortsetter hun.
Før Bjørn kom til NRK i 2016, jobbet hun 11 år i VG. Der ledet hun blant annetRampelys-redaksjonen, og hadde ansvar for å bygge opp og videreutvikle VG’s nisjetjenester som Godt.no, MinMote.no og Vektklubb.
I 2014 ble Bjørn kåret til «Årets kvinnelige talent» i mediebransjen. I juryens begrunnelse het det at hun er en «åpen og uredd, målrettet og engasjerende leder som evner å skape resultater».
Medier24 har tidligere meldt at NRK oppretter programdivisjonen.
Den nye divisjonen vil bestå av Gamle Marienlystdivisjonen med syv programavdelinger: Sporten, Dokumentar og samfunn, Kultur, Underholdning, P3, Super og Drama. Samt Utviklingsavdelingen.
Samt produksjonsavdelingen, som blant annet består av de som leverer foto, lyd, lys, etterarbeid og kostyme. Avdelingen har tidligere vært under Teknologi-, produkt- og produksjonsdivisjonen.
Medier24 har også skrevet om hvem som søkte på stillingen tidligere i år.
Bjørn starter i jobben som programdirektør 1. april.
– Det første vi skal gjøre er å se på den nye divisjonens organisering og finne ut hvordan vi skal jobbe sammen. Det er viktig for oss at vi når ut med innholdet vårt til alle i Norge, også på våre digitale plattformer. For å få det til må vi bruke den kompetansen og de ressursene som er i NRK på best mulig vis, sier Bjørn.