
Podkast
MediaPuls 126: Cambridge Analytica brukte Facebook til å vinne for Trump og Brexit. Kan det samme skje i Norge?
Også denne episoden byr på politisk reklame, falske nyheter og nytt fra sosiale medier.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mens de fleste ikke målretter i det hele tatt når de markedsfører seg i tradisjonelle og digitale medier, er det en økende tendens til at man målretter basert på demografi, geografi og interesser.
Cambridge Analytica går derimot mye lengre. De nøyer seg ikke med demografi, men lager målgrupper basert på personligheter, og får den dataen de trenger fra Facebook Likes. Resultatet så langt er Brexit og Donald Trump. Kommer norske politikere til å gjøre det samme?
Norske selskaper finansierer falske nyheter via Google Adwords, men det er enkelt å ekskludere nettsider man ikke vil assosieres med. Et viktig virkemiddel for å få bukt med falske nyheter, er å stoppe finansieringen av de.
Vi har kommet til veis ende i januar, og ser på de mest delte sakene i sosiale medier, og forholdet mellom antall delinger og antall lesere. Filter Nyheter har lansert Trump-bot, Facebook vil belønne lengre videoer og Google går så det griner.
Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloud, Acast, TuneIn Radio, Google Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!
Nyttige lenker:
- Coop følger etter Rema 1000, og bygger eget mediehus (Kampanje)
- Cambridge Analytica lager personlighetsprofiler basert på Facebook Likes for uhyre nøyaktig målretting (Motherboard)
- Mens Clinton kjøpte TV-reklame for 200 millioner dollar, brukte Trump pengene digitalt. Og «A/B-testing på steroider», med opp mot 175.000 variasjoner av hvert budskap (Medier24)
- Norske selskaper finansierer Breitbart News og falske nyheter (HansPetter.info)
- Dette delte vi mest i sosiale medier i januar 2017 (Storyboard)
- Nesten ingen leser alt lenger (HansPetter.info)
- Filter nyheter med Trump-bot (Kampanje)
- Facebook oppdaterer video-algoritme for å booste lange videoer (Recode)
- YouTube og mobilsøk ga kraftig vekst for Google (Kampanje)
- 35-49-åringene bruker en time i uken mer på sosiale medier enn de under 35 år (Nielsen)
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.