Vil du kjøpe reportasjer fra USA eller selge sakene dine til Japan? Nå kan du gjøre det på BylineMe

Tre norske gründere lanserer global markedsplass for journalistikk og innhold. - Som Airbnb for journalister, sier Jo Hansæl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Det er litt unorsk å si det, altså. Ja, nesten litt ukomfortabelt, sier Jo Hansæl når vi spør hva ambisjonene for BylineMe egentlig er.

- Men planen er å bli verdens største brukerdrevne plattform og markedsplass for journalistikk. Sjansen er kanskje små, men vi har tenkt å gjøre et seriøst forsøk!

Og i dag startet det forsøket, med åpen lansering av BylineMe.com, hvor alle journalister, frilansere, produsenter - og utgivere - kan registrere seg.

Global markedsplass for journalister og mediehus

Jo Hansæl har bakgrunn fra flere teknologi- og oppstartsbedrifter; han har blant annet gründet Isave AS og Pingbull AS.

Med seg på laget denne gang har han Dagblad-veteranene Peter Raaum og Jon-Terje Hellgren Hansen. Support og tildels penger har de også fått fra både StartupLab, FundersFond, InvestiNord og Innovasjon Norge. United Influencers, Alf Lande med flere er også såvidt inne på eiersida.

Men til hva, igjen?

Som gründere flest for tida putter også Jo Hansæl BylineMe i en metafor med en av de store, internasjonale delingsøkonomi-gigantene:

- BylineMe er litt som AirBnB for journalister og mediehus over hele verden. Du kan gå inn og selge og syndikere artikler, bilder og video til kunder over hele verden. BylineMe tar seg av betaling, rettigheter og en «forhånds oversettelse», forklarer han.

- Tanken bak er enkel: Det meste av journalistikk i dag brukes jo bare en gang, i ett land. Men man skulle jo tro at det er mulighet for å selge stoffet sitt til flere aktører, også i andre land. Og sitter du med et arkiv av innhold, er dette bare en oppside - med rene «pluss-inntekter», sier Hansæl videre.

Automatiserer hele prosessen

BylineMe er altså tenkt som en felles markedsplass for både innholdsprodusenter og mediehus:

  • Som frilansjournalist kan du for eksempel publisere reportasjer du kan tenke deg å selge videre.
  • Hvis du publiserer på norsk, oversetter systeme den som en slags «forhåndsvisning» til engelsk - så kan en internasjonal utgiver kjøpe den for så å oversette profesjonelt selv.
  • Som produsent kan du velge mellom flere alternativer for salg - her kan du velge å selge saken uten eksklusivitet, eller kunder kan kjøpe eksklusivitet for eksempel i ett land.
  • Mediehus kan også «by» på saker, og ikke minst legge ut oppdrag som ønskes løst. BylineMe har også en «community-side» over seg, der man kan følge enkeltjournalister, overvåke kategorier, med mer.

- Si at du har for eksempel en reiselivsreportasje fra Norge, som du kan selge for et par tusen kroner til én utgiver i ti forskjellige land. Da ser du litt hvilket potensial som kan ligge i løsningen, sier Hansæl.

Tenker globalt fra dag én

Og motsatt kan det være mulighet for norske mediehus til å kjøpe internasjonal journalistikk utenom de tunge og kompliserte manuelle avtalene gjennom store, tradisjonelle mediehus.

Gjennom BylineMe kan publisister også rangere produsenter, slik at man kan føle seg trygg på både kvalitet og troverdigheten til den enkelte frilanser.

Men skal dette lykkes, må mange oppdage plattformen - på «begge sider».

- Ja: Hvordan skal dere vokse og bli store?

- Gjennom utviklingen har vi allerede et samarbeid med et visst antall utgivere og frilansere fra hele verden, men det er klart målet er å bli stor, for å kunne lykkes, sier Hansæl.

Derfor tenker BylineMe globalt fra dag 1. Han omtaler lanseringen nå som en «beta», og at de vil være i en slags betafase et halvt års tid. Og snart går turen til New York:

- Der skal vi delta på en såkalt «accelerator», et program der vi skal forberede oss på utvikling og rigge selskapet for en større investering. For så å satse for fullt, globalt, sier Hansæl.

Markedsplass også for kommersielt innhold

Forretningsmodellen er enkel: Å ta en fee per transaksjon, som per i dag ligger på 15 prosent.

Det vil si at om du selger en sak for 2000 kroner, tar BylineMe 300 kroner.

Men det ligger flere forretningsmodeller i enn bare journalistikk: Det skal også bli en markedsplass for innholdsmarkedsføring og native advertising.

- Der kan et firma publisere innhold, og sette en pris på hva de ønsker å betale per leser. Så kan du som mediehus tilby din kanal som distribusjon, og få betalt for akkurat hvor mange du når. Det tror vi er spesielt interessant for nisjemagasiner med en spisset målgruppe. Nå tester vi det for eksempel på sykkelnettsteder, sier Hansæl.

- Men det vil være tydelig hva som er reklame og hva som er journalistikk?

- Ja, selvsagt. Det skal være tydelig hva som er hva, slår han fast.

  • Nysgjerrig? Da skal du kunne registrere deg på BylineMe.com nå - og kjøpe reportasjer, eller publisere ditt eget innhold for salg.
Powered by Labrador CMS