Vil kåre den beste musikk­journalistikken: Lanserer musikkens «SKUP-pris»

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne, sier jurymedlem og programleder Sandeep Singh. Prisen skal deles ut for første gang på årets by:Larm.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Musikkindustriens Næringsråd (MIR) er et nettverk som samler plateselskap, låtskrivere, artister og andre organisasjoner som har som mål å styrke den norske musikkindustrien.

Nå lanserer de en rykende fersk mediepris, som de omtaler som «musikkens SKUP-pris». Det skriver de i en pressemelding.

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne. Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles. Hvorfor fantes ikke denne prisen da jeg var musikkanmelder, egentlig, spør Sandeep Singh, radioprogramleder og tidligere musikkskribent i meldingen. 

Han sitter i juryen sammen med Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land), Tali Da Silva (reporter & kritiker på Kulturnytt i SVT) og Erik Egenes, pressesjef i by:Larm.

– Det trengs journalistikk på alt som betyr noe i verden. Og musikk gjør definitivt det. Vi trenger flere historier fra og om norsk musikkliv, om talentene, om bransjen, den globale konteksten og de utfordringene og de mulighetene vi står ovenfor, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway i meldingen. 

Prisen blir delt ut for aller første gang på by:Larm, og prisutdelingen går av stabelen 28. februar. Fristen for å nominere kandidater er 2. januar. 

I beskrivelsen av prisen skriver de: 

«Det er mulig å nominere både en hel redaksjon for en samlet innsats for musikk eller sjanger, en enkeltartikkel, en podkast, en journalist eller programleder. Kort sagt: det du mener fortjener å bli løftet fram som årets musikkjournalistikk». 

Det er mulig å sende inn nominasjoner via denne lenken fram til 24. januar. 

Powered by Labrador CMS