På én dag var det to voldsepisoder i den lille kommunen. Men politiet meldte ikke fra om noen av dem

Redaktør Knut Bråthen i Bygdeposten er oppgitt over politiets pressetjenester: - Skaper et inntrykk av at det er mindre kriminalitet i samfunnet enn det faktisk er, mener han.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I Modum, Sigdal, Krødsherad og Øvre Eiker kommune skjer det ukentlig hendelser som politiet aldri twitrer om, sier ansvarlig redaktør Knut Bråthen i Bygdeposten.

Nå går han hardt ut mot Sør-Øst politidistrikt.

Medier24 har flere ganger den siste tida omtalt hvordan politiet ikke har meldt ifra om flere konkrete alvorlige hendelser, at flere lokalaviser opplever operasjonssentralene som utilgjengelige og at flere redaktører har fått nok:

 

Ansvarlig redaktør og daglig leder Knut Bråthen i Eikerbladet.

Dette kjenner ansvarlig redaktør Knut Bråthen seg igjen i. Han forteller at det ukentlig skjer hendelser i avisens dekningsområder, som politiet ikke twitrer om.

Han viser til et ferskt eksempel:

- For tre uker siden var det to voldsepisoder i Modum kommune. Den ene gikk ut på at tre ungdommer banket opp en fjerde ungdom. Den andre gikk ut på at en person ble overfalt og slått ned da han gikk av bussen. Ingen av disse sakene ble twitret av politiet, sier Bråthen.

Han forteller at de fikk tips om den ene saken, og at de fant ut av den andre da de begynte å undersøke tipset.

- Men det er ikke alltid det er tilfellet at vi får tips om hendelsene.

Bygdeposten dekker kommunene Modum, Sigdal, Krødsherad og Øvre Eiker.

 

- Land som vi ikke liker å sammenligne oss med

Bråthen peker på at han synes at dette er synd for politiet.

- For i mange saker hadde de fått et vell av tips fra publikum, hvis de var tidlig ute med å informere om ting.

Han går hardt ut mot Sør-Øst politidistrikt.

- De sitter på egenhånd og selv siler ut hva offentligheten skal få vite. Dette gagner ikke politiet. Fordi de skaper et inntrykk i lokalsamfunnet om at det er stillere og mindre kriminalitet i samfunnet, enn det faktisk er.

- Man får inntrykk av at de ikke jobber med noen ting. Da har de tatt på seg rollen som både redaktør og politi, og styrer informasjonen selv – og det er systemer fra land som vi ikke liker å sammenligne oss med.

Bråthen sier også at journalistene i Bygdeposten er fratatt muligheten til å snakke med lokale tjenestemenn fordi det lokale lensmannskontoret blir lagt ned.

- Da er det ikke noen lokalt som kan uttale seg i saker. Det blir et enormt politidistrikt, der det er helt umulig å ha oversikt over hvem som på enhver tid kan uttale seg om forskjellige saker.

Avisa har ikke lenger den personlige kontakten med tjenestemennene, sier han.

- Tradisjonelt har vi forholdt oss til lokale politifolk. Vi ringte dem hver dag og fikk snakke med dem, vi opparbeidet tillit og gjensidig respekt. Gjennom dette fikk også politiet informert om hva de gjør, og leserne fikk større innblikk i hva som skjedde.

  • Se politiets egne retningslinjer for hva de skal twitre i denne saken

 

- Uheldig utvikling

Bråthen kommer med flere eksempler på hendelser politiet ikke informerer om.

- Senest i dag viser det seg at det har vært svindlere i sving som har utgitt seg for å være fra Microsoft. Jeg kan ikke se at det har blitt meldt ifra om. Det er ikke alltid at det trenger å være store alvorlige voldssaker de ikke melder ifra om, men det er generelt at de nærmest kun twitrer om brann og trafikkontroller, sier han.

Det finnes unntak, sier Bråthen.

- Men det store bildet er at politiet har gjort seg mye mer utilgjengelig enn de var før. Dette startet egentlig da politiet bestemte seg for at de skulle kommunisere via Twitter, og at de ikke skulle ha en ekstraservice overfor media.

Han gir også operasjonssentralen kritikk for at de twitrer mangelfullt, samt at journalistene ikke får tak i operasjonslederen.

- For at vi skal kunne legge ut en sak, holder det ikke at vi kun refererer til Twitter-meldingen. Vi må snakke med noen som kan utdype.

Bråthen peker på at avisa dekker fire kommuner, med til sammen 40.000 innbyggere.

- Vi ringer politiets operasjonssentral i Tønsberg. Det er langt borte. Det blir et stort område, og lokalkunnskapen blir deretter for operasjonslederne. Forståelig nok. Men det betyr også at vi må komme i kontakt med dem, fordi vi som lokalavis må være mer pinlig nøyaktig på geografi når vi omtaler saker.

Journalistene i Bygdeposten har ofte vanskeligheter med å få svar fra operasjonssentralen. De opplever ofte at politiet ikke tar telefonen, sier han.

- Våre arbeidsvilkår overfor politiet er blitt forverret, og dette skjer i en tid der publikums krav til oppdateringer i nyhetsbildet aldri har vært større. Dette er en uheldig utvikling. Skjer det noe nå, forventer våre lesere at det umiddelbart står noe om det i lokalavisa.

 

Håper politiet tar kritikken konstruktivt

Bråthen slår fast at Twitter er en for dårlig kommunikasjonssentral overfor mediene.

- Hvordan dette kan løses rent praktisk, vet jeg ikke. Det beste hadde vært om man kunne få til en ordning der man kunne ringe en person i politiet og fått en prat, fått høre om det er noe nytt, har det skjedd noe? Vi skulle kommet oss tilbake til den ordningen. Ingenting slår at to mennesker snakker sammen.

Han håper at politiet tar kritikken konstruktivt, og at de ser at dette også gagner dem.

Politiet er på Twitter for å gi offentligheten informasjon om hendelser. Politiets Twitter tar utgangspunkt i befolkningen og samfunnets behov for informasjon. 

Målgruppen er våre innbyggere, men også media. Twitter ble etablert som informasjonskanal da politiet gikk over til digitalt samband. Det erstattet analogt samband som ikke var avlyttingssikkert, og dermed ikke kunne brukes i mange oppdrag pga fare for brudd på taushetsplikt og personvern.  

Politiet må gjøre noen vurderinger når meldinger skal tvitres. Det er blant annet etterforskingshensyn og hensyn til personvern. I utgangspunktet  

handler det om å beskytte mennesker i utsatte situasjoner, blant annet ved å unngå identifisering. Denne vurderingen må operasjonssentralen gjøre fortløpende.  

Siden den nye operasjonssentralen i Sør-Øst ble etablert 25. april i år er det i løpet av  litt over to måneder blitt sendt ut 1657 twitter-meldinger fra Operasjonssentralen. Volumet er på tilsvarende, om ikke høyere enn summen av de fire tidligere operasjonssentraler tidligere distribuerte. Vår pressetelefon bevares også døgnet rundt.  

Det er stort arbeidspress på sentralen, og til tider tar det tid å få svar på pressetelefonen. Vi ønsker selvsagt å besvare pressetelefonen raskt og forløpende, men i prioritering av oppdrag, så vil pressetelefonen vike for å påse at oppdraget blir løst. Vi forsøker å bruke Twitter aktivt for å oppdatere meldinger i slike situasjoner, slik at det skal være mulig å oppdatere hendelsene også på nett for redaksjonene i fylket.  

Sør-Øst politidistrikt er omorganisert, men vi er fortsatt til stede på 28 plasser i distriktet. Det er lokale ledere som kan svare for lokal polititjeneste  i hele distriktet.

Lokalt politi i Bygdeposten nedslagsfelt er generelt tilgjengelige for å svare på lokale henvendelser. Hvis Braathen ikke opplever det slik, så vil vi gjerne møte ham og se hvordan vi kan legge til rette for dette.  

Når det gjelder de operative hendelsene (som pågår, og ikke er avsluttet) så bevares de av operasjonssentral eller lokal innsatsleder på stedet, dette er etter en rutine vi har fulgt i mange år.  

Gjennom dialogmøter med reaksjonene i alle tre fylker kjenner vi til innspillene som er skissert under her.  Vårt mål er å være et åpen og tilgjengelig for pressen, og vi har hele tiden mulighet for ytterligere forbedringer i vår kommunikasjon.

- Jeg som redaktør er ansvarlig for det vi publiserer i våre kanaler. Vi må dobbeltsjekke opplysninger, og innhente nye. Da må politiet forstå at vi trenger å hente inn opplysninger som vi ikke får via Twitter. Jeg tror også på et at den beste måten for politiet å være synlige på, er å være hyppig tilstede i lokalavisa, sier Bråthen.

 

 

- Vi vil gjerne møte Bygdepostens redaktør, svarer politiet 

Anne Malm Monstad er leder for kommunikasjon i Sør-Øst politidistrikt, og er gjort kjent med påstandene fra redaktør Bråthen. Hun skriver følgende i et generelt svar fra politiet: 

Powered by Labrador CMS