Daniel Horgen og Matunda Bigirimana skal lage ettermiddagssendingene på NRK Buskerud i sommer.Eira Lie Jor
Med «Buskerud camping» skal Daniel og Matunda prøve å nå de unge lytterne på radio
- Du skal nærmest kjenne grillukta mellom høyttalerne dine, lover programleder Daniel Horgen. Slik skal NRK Buskerud prøve å nå yngre lyttere gjennom sommeren.
(DRAMMEN): I sommer gjøres ettermiddagssendingene til NRK Buskerud om til en campingplass.
Programmet har fått navnet «Buskerud camping», og programlederne, Matunda Bigirimana og Daniel Horgen er klare til å skape sommerstemning på lokalsendingene i Buskerud.
Målet er å gjøre radio mer attraktivt for yngre lyttere - gjennom mer underholdning på både radio og i sosiale medier.
For å få til det har de følgende oppskrift:
- Vi skal være unge, vi skal være oss selv og vi skal få til at det blir mye lytterkontakt. Innringinger, innsendelser og en heftig campingturné. Jeg håper vi får laget mye morsomt innhold med menneskene i Buskerud, sier Daniel Horgen.
Litt harry, veldig avslappa
Gjennom høyere underholdningsfaktor skal de forhåpentligvis få NRKs distriktssendinger på radio ut til flere unge - hovedsakelig via mer og annerledes innhold i sosiale medier, men kanskje får de også noen flere unge til å faktisk skru på radioen.
- Vi ønsker å skape et lite samfunn, som er littegrann harry og veldig avslappa. Det er sommer, og det skal være god stemning. Du skal nærmest kjenne grillukta mellom høyttalerne dine, sier han.
Det første de skaffet seg etter at sommerkonseptet hadde landet var en campingvogn. Med den har de allerede vært på turné til det Horgen omtaler som noen av de største stedene i Buskerud: Gol, Flå, Hokksund, Kongsberg og Drammen.
Ved nærmere ettertanke omformulerer han:
- Kanskje ikke de største, men de morsomste, sier han.
- Men er camping hipt og kult?
- Vi kan gjøre det kult, sier Horgen og får støtte fra kollegaen sin Bigirimana:
- Vi skal redefinere camping som konsept, sier hun.
Se timelapse av foliering av campingvogna til «Buskerud camping»:
Video: Erlend Dalhaug Daae/NRK Buskerud
Får adrenalinkick av å gå i studio
Bigirimana skal være utegående reporter, mens Horgen skal være mest i studio. Han har bakgrunn fra studentradioen i Bergen og P3, mens hun har bakgrunn fra blant annet P2, Østlandssendingen og som stipendiat i NRK.
- Jeg er vel henta inn mest for underholdning. Jeg har et sånn «rødlys-fenomen» - som gjør at når jeg går i studio da klikker det helt. Det går ikke i svart, det går i rødt, sier han.
Og forteller at han hadde valgt en radiosending over fallskjermhopping hvis det var adrenalinkicket det stod på.
- Energinivået fyker i taket. Det er mye adrenalin. Jeg har hoppa i fallskjerm, det gir ikke noe adrenalin. Jeg får mye mer adrenalin av å gå i studio og se det røde lyset gå på, sier han.
Mens makkeren nærmest er hans rake motsetning.
- Jeg er litt roligere, men jeg tror vi kommer til å bli en veldig fin duo. Det hadde nok blitt litt mye hvis vi var helt like, sier Bigirimana.
Ambisiøse planer
I dag har NRK Buskerud noen tusen følgere på Facebook og noen tusen følgere på Instagram. I løpet av sommeren håper de å se tallene stige, sakte men sikkert.
- Vi har en plan for å lage mye innhold til sosiale medier. Men det er veldig ambisiøst å tro at vi skal få en hel haug med unge til å lytte til radio.
Akkurat hva innholdet i programmet blir vil ikke de to programlederne røpe,utover at det blir mye lytterkonktakt, en del konkurranser og noen Buskerud-profiler.
I tillegg skal Bigirimana prøve flere ting hun aldri har gjort før.
- Jeg skal melke en ku. Det har jeg aldri gjort før og jeg kommer sikkert til å svime av. Men jeg tror det blir bra radio, sier hun.
Vi vil lage noe hele NRK kan lære av
Distriktsredaktør Chris Carlsen er initiativtaker til prosjektet, og håper at det de gjør i sommer vil bli noe NRKs lokalsending-lyttere aldri har hørt tidligere.
- Det hadde vært veldig kult hvis vi kunne få opp et prosjekt i sommer, hvor vi bruker den lytterinnsikten vi har fått inn det siste året, og lager noe helt nytt - i alle fall på NRKs distrikstflater på radio, sier han.
Om programmet blir en suksess, håper han også at resten av NRK-systemet kan hente både inspirasjon og kunnskap om unge målgrupper fra prosjektet.
- Forhåpentligvis blir det noe som ikke bare vi lokalt kan lære av, men som hele NRK kan lære av, sier Carlsen til Medier24.
- No pressure, skyter Bigirimana inn og høster latter fra de andre i rommet.
Som vanlig skal de også levere den klassiske «P1-pakka», med lokale nyhetsoppdateringer, være og trafikkoppdateringer. I tillegg jobber de med å få en litt annen musikkprofil for programmet enn de vanlige spillelistene til P1.
- Vi driver å jobber litt med å få skrudd til musikklistene, men vi får se hvordan det går, sier Carlsen.
Carlsen er ikke redd for at det nye sommerkonseptet skal skremme bor de mer tradisjonelle P1-lytterne.
- Dette er faglig flinke og oppegående folk. Skal vi få til noe nytt må vi ta en viss risiko. Det verste som kan skje er at det ikke går kjempebra med en gang, og da har vi uansett lært noe nytt som vi kan ta med oss videre, sier Carlsen.