Det begynte med en illsint e-post fra Budstikka til politiet. Nå har det omsider blitt bot og bedring på Twitter
I fjor sendte redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen en illsint e-post til Oslo politidistrikt. I dag roser han politiet, og får ros tilbake. Her er oppskriften på godt samarbeid.
Vanja Skotnes
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Operasjonssentralen har tatt dette på alvor, og lagt seg i selen for å se hva de som politi og etat har mulighet til å gjøre, sier redaksjonssjef Jørgen Dahl Kristensen i Budstikka.
Frem til i november i fjor var samarbeidet mellom lokalavisa og Oslo politidistrikt ille, forteller han.
- Da var vi der at de ikke twitret alt, og de tok heller ikke alltid telefonen.
Da sendte Kristensen en illsint e-post til politidistriktet. Politiet prioriterte å møte avisa. Deretter startet arbeidet med å få en god dialog:
Nøkkelen er å ha faste møter, der også journalister og operasjonsledere snakker sammen – ikke bare sjefene, mener Kristensen.
Han har både blitt invitert til å sitte på operasjonssentralen og å holde foredrag for operasjonslederne.
Jevnlige møter med ulike deltakere
- Det er to vidt forskjellige verdener, i dag og i fjor, sier Kristensen.
I starten hadde Budstikka og Oslo politidistrikt tette møter. Nå har de statusmøter to ganger i kvartalet. De bytter på å ha møtene hos lokalavisa og hos politiet.
- Det kommer alltid ulike deltakere. For det kommer helt an på hva vi skal snakke om. Men det er ikke alltid slik at det er lederne som snakker sammen – det er like viktig at journalistene og operasjonslederne snakker sammen. Det er tross alt de som har den daglige kontakten med hverandre.
Videre har Budstikka blitt invitert til å få en omvisning på Felles straffesaksinntak (FSI), samt at Kristensen er invitert til å holde foredrag for de som jobber på operasjonssentralen i Oslo politidistrikt på fagdagen deres i neste uke.
- Da skal jeg vise hvorfor Twitter er viktig for oss, og hva det betyr for politiet.
Kristensen ble også invitert av Oslo politidistrikt til å overvære et skift på operasjonssentralen.
- Da fikk jeg forståelse for noe av det politiet har snakket om i de tidligere artiklene på Medier24 – jeg ble overrasket over hvor mye tid som går til å bistå eksempelvis barnevern og psykiatri.
Da Kristensen satt på sentralen, skjedde det en trafikkulykke på E18 i Bærum.
- Operasjonslederen skulle til å twitre, men så var det en kollega av ham som hadde et spørsmål om bevæpning. Da de var ferdig med praten, glemte operasjonslederen ulykken. Det var altså ikke av ond vilje at han ikke gjorde det, men det viste hvor lett det er at det glipper.
«Budstikka/Oslo politidistrikt-modellen»
Nå ønsker Kristensen å få til en nasjonal standard på politiets pressetjenester. Han kaller det de har fått til for Budstikka/Oslo politidistrikt-modellen.
I slutten av april snakket Kristensen og leder for operasjonssentralene i Oslo politidistrikt, Runar Skarnes, om samarbeidet på en samling hvor alle Amedia-avisene var representert.
- Jeg vil få dette opp på et nasjonalt nivå, men på et løsbart nivå. Siden vi har fått til en god løsning med vårt politidistrikt, klarer jeg ikke å se noe hinder for at andre skal få til det samme.
- Jeg vil råde andre aviser til å sette seg ned sammen, og definere de tre største og viktigste kampsakene deres – som det haster å få gjennom. Gå deretter ti politiet og be om et møte. Dersom avisene i distriktet ikke får samlet seg – må man håpe at politiet tar initiativ – jeg nekter å tro at de ikke får med seg misnøyen.
Kristensen peker på at Oslo politidistrikt er det distriktet med flest hendelser.
- Og de håndterer lokalavisa bra. Da må de andre politidistriktene klare det samme. Det er ikke slik at media oppsøker politiet for moro skyld, det er jo fordi vi skal finne ut av noe.
Kristensen erkjenner at det var bedre da journalistene kunne lytte til politiradioen, men:
- Vi kommer ikke tilbake tid. Da må vi samarbeide og finne gode løsninger. Det handler om en kulturendring både hos politiet og pressen. Dette krever innsats fra begge parter, sier han.
- Ikke tjent med å ha et dårlig forhold
Leder for operasjonssentralen i Oslo politidistrikt, Runar Skarnes, har følgende råd til andre politidistrikt som får klager på sine pressetjenester:
- Man må komme i en dialog, og skape en forståelse. For pressen vil ikke gi seg, så vi må møte dem. Om politidistriktet ikke har kapasitet, så må de si det.
- Men de må antyde når man har tid å kapasitet til å starte på et samarbeid, og gjøre forventningsavklaringer. Å feie dette bort, er den dårlig løsning. Kjenner vi pressen rett, så gir de seg ikke, sier Skarnes.
Skarnes peker på at det var et dårlig samarbeid mellom Budstikka og politiet da han gikk inn i stillingen han er i nå.
- Vi hadde et møte innledningsvis, men det var nok en litt for stor gruppe – på litt for høyt nivå. Så slo det meg at vi ikke er tjent med å ha et slikt dårlig forhold, sier Skarnes.
Han tenkte over grunnen til at politiet startet med Twitter i 2011.
- En av grunnene til at vi prøvde oss på Twitter, var at vi ønsket å vise hva vi brukte tid på. Vi syntes at de største avisene hadde litt for mye fokus på våpen og skjold. Men politiet er så enormt mye mer enn det, og det er jo en god sak for oss å få synliggjort.
- Vi oppfattet at Budstikka er villig til å bruke spalteplass på hva vi gjør og ikke gjør – og det er god reklame for oss. Dermed inviterte jeg Jørgen hit, og vi pratet.
Deretter ville Skarnes vise redaksjonssjefen hvorfor politiet ikke alltid klarer å twitre alt.
- Han signerte taushetserklæring og fikk være med inn på operasjonssentralen. I etterkant av dette tror jeg han erfarte at det ikke er ond vilje fra vår side, men et kapasitetsspørsmål.
- Vi må la journalistene bestemme
Skarnes forteller videre at politiet deretter fikk forklart hvordan Budstikka jobber. De var ikke vant til å forholde seg til en lokalavis som ikke har nattevakter – men som ønsker informasjon når journalistene kommer på jobb klokken 05.00 om morgenen.
- Da lærte vi at vi også skulle tenke gjennom hva Budstikka er interessert i når de ringer om morgenen. Hendelser som vi ikke nødvendigvis tenker at er så spennende, kan være spennende for Budstikkas lesere. Så vi må la journalistene vurdere hva de ønsker å skrive om. Vi kan ikke være dommer over det.
- Hvilken verdi har det for dere å ha en god dialog med pressen?
- Vi får vist bredden i politiets portefølje, det er vi tjent med. Patruljene er ute og gjør mye som ikke bare har med våpen og skjold å gjøre. Vi har nå etablert tillit til hverandre, og det er viktig. Terskelen er også lav til å gi hverandre tilbakemeldinger om det er noe vi reagerer på.
Planlegger møte med POD
Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening, opplyser til Medier24 at de har på planen om å be politidirektoratet (POD) om et møte om politiets pressetjenester for å få til en dialog.
Jensen sier at Norsk Redaktørforening i en tid har jobbet med å innhente erfaringer fra regionforeningene og også vært i møter med konkrete redaksjoner – samt møtt blant andre politisjefen i Oslo.