Da Budstikka slo knockout på de store mediehusene og stakk av med tre priser under Årets mediepriser, var det få som jublet høyere enn Morten Gisle Johnsen.
Den 62 år gamle journalisten har viet store deler av sitt liv til å dekke Bærum og Asker, og har over 40 års erfaring fra Budstikka.
– Jeg er født inn i Budstikka. Faren min var markedssjef og jeg var ofte med på jobb. Da jeg var 12 år gammel ansatte Odd Reidar Øye meg som avisbud. Jeg er en Budstikka-patriot, og har åndet for avisen hele mitt liv, sier Johnsen.
Han startet å skrive som frilansjournalist for avisen, og ble etterhvert fast ansatt. Siden den gang har han vært innom store deler av redaksjonen, og har 18 år som leder for ulike grupper.
Da han opplevde sin 24. omorganisering, måtte Johnsen spørre seg selv hvorfor han startet med yrket.
– Som leder rekker man å skrive en liten notis på slutten av dagen hvis man var heldig. Men jeg begynte med dette yrke for å skrive journalistikk.
På sitt 42 år i avisen er han derfor i den skrivende journalistrollen.
Den vanskelige nærheten
Selv om det har dukket opp tilbud fra større aviser i hovedstaden opp gjennom årene, er Johnsen glad for at han har blitt værende i lokalavisen som har et bankene hjerte for Asker og Bærum.
– Vi er limet i samfunnet, og lupen som gransker. I Budstikka skal man kunne lese om en høydramatisk avsløring, så vel som årets første blåveis, forteller han.
Etter så mange år i lokaljournalistikken, er Johnsen klar på at det finnes vanskelige sider med å være tett på dekningsområdet.
– Det er selvfølgelig vanskelig å møte de samme man skriver en kritisk sak om i butikken neste dag. Men da skal vi ha gjort jobben vår, og opptre rak i ryggen. En god sak står alltid på egne bein. Hvis ikke er det ikke en god sak.
Skriften på veggen
Johnsen har vært med på lokalavisens reise inn i den digitale tidsalderen. Han beskriver Budstikka som en industribedrift en gang i tiden, med 160 ansatte. Nå er store deler av det ikke-redaksjonelle faset ut, og antall ansatte halvert.
Det siste ti året har det også vært kutt innad i redaksjonen. Johnsen er klar på at det ikke har vært en enkel reise.
– Det har vært beintøft. Men man måtte se skriften på veggen. Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland har vært avgjørende for hvordan Budstikka har klart den digitale omstillingen.
Budstikka og flere andre lokalaviser opplever nå en oppgang på den digitale fronten.
Johnsen ser lyst på fremtiden, og tror Budstikka bare vil blir sterkere fremover.
– Det å håndtere lim og lupe er avgjørende. Vi må fokusere enda mer på å være seriøs og kritisk. Men samtidig må vi aldri glemme blåveisen.