Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, Lars Håkon Grønning i E24, Karl Andreas Kjelstrup fra Nordre Aker Budstikke og sjefredaktør i Bergens Tidene, Trond Olav Skrunes.
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, Lars Håkon Grønning i E24, Karl Andreas Kjelstrup fra Nordre Aker Budstikke og sjefredaktør i Bergens Tidene, Trond Olav Skrunes.

Fotballfeber og bygging av nye leservaner. Dette er suksessene for lesertall-vinnerne

VG, E24, BT og Nordre Aker Budstikke er blant avisene som øker mest. Likevel vil de ikke slå seg til ro.

Publisert

Tirsdag ble de ferske lesertallene fra MBL offentliggjort. De viser at lesertallene er ganske stabile, sammenlignet med samme periode i fjor. Men enkelte aviser opplever solid vekst i lesertallene.

VG har en positiv utvikling, og er Norges største nyhetsnettsted med 2 millioner lesere, etterfulgt av NRK med 1,4 millioner og Dagbladet med 1,2 millioner i daglig dekning.

Se alle tallene nederst i saken.

Peker på fotballfeber

VG er blant avisene på vinner-listten. De har vunnet over 70.000 lesere i år. Det tilsvarer en økning på 3,6 prosent.

Utviklingsredaktør Øyvind Brenna sier de er godt fornøyde.

– Vi blir oppmuntret av slike tall. Vi er spesielt glad for at vi har en god posisjon på forsiden, så de fleste kommer direkte til oss.

– Det handler om å levere varene i nyhetsbildet, og det har vært et nyhetsbilde det har skjedd mye spennende i.

Han trekker fram store sportshendelser og drama i presidentvalget i USA. Han forteller også at de har hatt en stor satsing på VG Live, der for eksempel fotball-EM lå. Han sier det også var en stor suksess med EM-profeten. 

– Den gode produktutviklingen som er gjort er med å trekke oss i riktig retning.

Nå sier han de skal fortsette å jobbe fremover.

– Veldig gledelig

Nordre Aker Budstikke øker med 4000 lesere, noe som tilsvarende 73,6 prosent.

– Det veldig gledelig å se slike tall, sier sjefredaktør Karl Andreas Kjelstrup til Medier24.

For to år siden gikk de over til en abonnentsløsning. Redaktørene mener økningen er et resultat av det gode arbeidet som er lagt ned.

– Vi har jobbet målrettet med å bygge lesevaner og en abonnementsbase, og lykkes med det. Det er gøy å se at de gir utslag.

– Blir det kake?

– Det synes jeg absolutt. Når du kommer med det forslaget, så må jeg nesten si ja, svarer han.

– God journalistikk over tid

E24 har en økning på 53.000 daglige lesere, tilsvarende 10,7 prosent. 

Sjefredaktør Lars Haakon Grønning sier til Medier24 at avisen har hatt god vekst i flere år. 

– Og jeg er glad for å se at trenden fortsetter. Vi befester posisjonen som landets største næringslivsavis, og journalistikken vår blir viktigere jo flere som leser, hører og ser den, sier Grønning. 

Han er ikke i tvil om at veksten kommer som følge av god journalistikk over tid. 

– Da tenker på jeg på breaking-journalistikken vår som oppleves som relevant for veldig mange nordmenn, og våre egne nyheter og avsløringer. Jeg er rett og slett skikkelig stolt av det gjengen i E24 får til med langt færre ressurser enn konkurrentene.

Grønning legger til at de til høsten kommer til å styrke premiumtilbudet sitt. 

– Blant annet ved hjelp av landets beste økonomikommentatorer. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Grønning. 

– Jobbes godt

Bergens Tidende øker med 28.400 daglige lesere, noe som tilsvarende 13 prosent.

Sjefredaktør Trond Olav Skrunes er fornøyd med at de er i pluss.

– Det jobbes godt i BT og det er kjekt for oss å få resultater. Men så vet vi at det går opp og ned med disse tallene. Så vi skal ikke slå oss til ro og tenke at vi har gjort jobben, sier Skrunes til Medier24.

– Blir det rom for en liten feiring?

– Nei, vi spiser mye kake i utgangspunktet. Jeg tror ikke vi kan feire hver eneste mulighet, svarer BT-sjefen som denne våren opplevde at avisen vant SKUP-prisen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS