Høyskolen Kristiania, Campus Kvadraturen.

– Sammenlignet med andre karrieredager vi har vært på i år, er dette helt klart den beste

Høyskolen Kristiania arrangerte digitale karrieredager denne uken. Bedriftene er fornøyde, men ser utfordringene med digital jobbmesse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg tenker at dette kan være et supplement til tradisjonelle karrieredager. Kanskje som en hybridløsning, sier Einar Omdal, i IT konsulentselskapet Bspoke til KOM24.

De var et av 50 selskaper som var med på jobbmessen som var en egen del av karrieredagene på Høyskolen Kristiania denne uken.

Bspoke hadde tre ledige stillinger ute, blant annet en stilling som digital markedsfører.

Bedre tid til den enkelte

– Det har vært bra trafikk på siden vår og nok av interessenter, sier Omdal.

Han sier at fordelen med en digital messe som det var denne uken er at de får bedre tid til å respondere til hver enkelt som har spørsmål eller bare er nysgjerrige.

Slik så det ut når du klikket deg inn på en bedrift for å se nærmere. Herfra kunne du starte en video chat eller bare skrive med bedriften.

– Det er litt mer krevende i en tradisjonell setting. Særlig om pågangen er stor, som den vanligvis er, sier han.

Blant de 50 bedriftene som var på messen var det 95 ledige stillinger ute. Og noen timer før messen stengte for dagen var det gjennomført 131 videosamtaler og sendt 1244 meldinger til alle bedriftene. Det var sendt inn 311 søknader og nesten 1000 CV-er.

– Noen er svært komfortable med å ta kontakt og gjerne videosamtaler, andre er noe mer forsiktige og ønsker heller å benytte seg av chat, forteller Omdal.

Han sier at alt i alt er de fornøyde.

– Dette er en digital suksess

– Sammenlignet med andre rekrutteringseventer vi har vært på i år er dette helt klart den beste i form og farge, sier han.

Også på Høyskolen Kristiania er de fornøyde med gjennomføringen av sine egne karrieredager.

– Dette er en digital suksess med aktive studenter og bedrifter. Det er stor aktivitet på stands og i auditoriet. Studentene chatter med bedrifter og søker jobber fortløpende. Det er stort trykk og vi opplever at det er en optimisme i arbeidsmarkedet, sier Mette Lise Martinsen, som er avdelingsleder ved karrieresenteret, til KOM24.

Der Bspoke er blant de mer profesjonelle aktørene, var det og mer ferske aktører på jobbmessen. Blant de var Morning Beat, som er en bedrift som har drevet som frivillig organisasjon siden 2017 og som hittil kun har rekruttert via egne nettverk og frivillige som har meldt interesse.

– Nå skal vi lage en festival på Nesodden til sommeren og det er mye mer å gjøre nå, og vi trenger flere hender rett og slett- spesielt på det digitale fagfeltet da det er det som selger billetter i disse tider, sier festivalsjef Tom Ullevålseter.

Derfor jakter de på en sosiale medier-praktikant som kan lette arbeidsbyrden for dem.

Først la de ut den stillingen og noen andre på Høyskolen Kristianias jobbsøkerportal. Uten respons.

– Derfor hadde jeg ikke så altfor store forhåpninger til jobbmessen, men la inn en time til å forberede stand, med bilder og grafikk som vi har liggende og håpet på det beste, sier Ullevålseter.

Ingen ville videochatte

Det var ingen som tok kontakt og ville ha en videochat med dem.

– Vi fikk imidlertid en del søknader på SoMe-praktikant stillingen vår og håper på å rekruttere en av de etter intervju i neste uke, sier han.

Ullevålseter mener det er både fordeler og bakdeler med en digital jobbmesse.

– Den største svakheten med den digitale markedsplassen er at man ikke kan snakke med folk som er interesserte med en gang, og heller ikke snakke med de som er innom og titter. Det krever imidlertid mindre ressurser fra bedriften i forhold til å delta på en fysisk messe, og har på den måten fungert overraskende godt, sier han.

Powered by Labrador CMS