Blogger, konsulent og foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen.

- Uansett hvem som «trykket på knappen», så forandrer det ikke noe på at Schibsted annonserte på Breitbart

Hans-Petter Nygård-Hansen reagerer på det han mener er en nedlatende tone fra Per Håkon Fasting.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 omtalte i går eksempler på norske selskaper som annonserer på og finansierer den høyrevridde og kontroversielle nettavisen Breitbart - blant dem Schibsted, SAS og Mynewsdesk.

Schibsted-annonsen på Breitbart.

Førstnevnte ble kjent gjennom en bloggpost fra podkaster, konsulent og foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen.

Men annonsedirektør Per Håkon Fasting i Schibsted Norge avviste at mediekonsernet annonserer på Breitbart; han viste til en «velment nyansatt provisjonsselger» som på privat initativ hadde opprettet en annonse på Facebook, som dermed havnet på Breitbart.

Fasting mente dermed det etterlatte inntrykket på bloggen HansPetter.info var feil, og kommenterte dette slik:

- Jeg har tidligere bedt Hans-Petter om å kontakte meg før han blogger om våre produkter og tjenester - slik at eventuelle misforståelser, som denne, kan rettes opp. Dette er altså ikke en annonse bestilt eller betalt av Schibsted. Jeg håper han ringer neste gang.

Per Håkon Fasting (t.h.), konserndirektør annonse i Schibsted Norge.

Dette reagerer Nygård-Hansen på, og svarer slik på replikken fra Schibsteds annonsedirektør:

- Jeg registrerer Fastings nedlatende tone her. Mot meg, men for såvidt også mot egne rekker. Her skal ikke direktøren ta ansvar, men sparke nedover til «nyansatt provisjonsselger». Nedlatende og ganske så arrogant, sier Hans-Petter Nygård-Hansen.

Og legger til:

- Uansett hvem i Schibsted som «trykket» på knappen, og uansett hvor velmenende det var, så forandrer det ikke på at det store mediekonsernet Schibsted annonserte på, og dermed bidro til finansiering av Breitbart.

- Jeg ser ikke helt hva en telefonsamtale til Fasting ville endret på det. Ser også på Twitter at Kjersti Løken Stavrum i Tinius Stiftelsen puster lettet ut; «Men så var det heldigvis ikke @SchibstedGroup likevel», fortsetter han. 

- Regner med at den nyansatte provisjonsselgeren føler seg godt ivaretatt hos sin nye arbeidsgiver. Ikke helt min lederstil, så mye kan jeg si, sier Nygård-Hansen.

 

 

Powered by Labrador CMS