
Breitbart News skjøt fart under Trumps valgkamp. Men nå som «The Donald» er president, synker lesertallet som en stein
En medievirksomhet basert på angrep har vært mye mindre vellykket når det er tvunget til å forsvare seg, skriver Vanity Fair.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Konservative Breitbart News skjøt opp som en rakett under valgkampen i USA.
Redaktørene skrøt av 45 millioner unike brukere i måneden og baserte tallene på målinger gjort av Amazons analyseselskap Alexa.com.
Nå viser tall fra det samme analyseverktøyet at Breitbart News er i fritt fall:
I november 2016 gikk administrerende direktør Larry Solov, som også var med på å starte opp nettstedet med Andrew Breitbart, ut og skrøt av oppslutningen rundt nettstedet.

Ifølge Breitbarts egne nettsider sa han:
Vanity Fair: Har falt 53 prosent
Vanity Fair, som siterer Breitbart News om sine egne lesertall, forteller at det konservative nettstedet skrøt av å være den 29. mest trafikkerte nettstedet i USA - og har gått forbi PornHub og ESPN.
Mens flere utgivere har hatt en oppsving i trafikken på grunn av valgdekningen, er vi stolte av å ha bygd et massivt og dypt rotfestet samfunn som vil forbli lenge etter valget.
Larry Solov, CEO, Breitbart
Breitbart har hele tiden brukt analysenettstedet Alexa.com som måleverktøy. Nå viser derimot det samme verktøyet at nettavisen har falt betydelig den siste måneden og noterer en 59.-plass.
Da Vanity Fair sjekket listene for noen dager siden, var Breitbart på 281.-plass, skriver de. Dette viser også at det å måle lesertall på nett er en usikker vitenskap, ettersom det skifter såpass raskt som det gjør.
Nettstedet skriver også at det børsnoterte analyseselskapet ComScore estimerte at Breitbart hadde nesten 23 millioner unike brukere i november i fjor, men bare 10,7 millioner i april i år. Det betyr at nettstedet har falt 53 prosent, skriver Vanity Fair.
Breitbart News har fått anledning til å kommentere saken overfor Vanity Fair, men har ikke benyttet den muligheten.