Testmagasinet Lyd & Bilde gir redaksjonelle fordeler til sine største annonsører. IllustrasjonfotoOle Gunnar Onsøien
Magasinet Lyd & Bilde skylder på salgsdirektør: «Ga feil opplysninger til annonsører»
Daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde avviser koblinger mellom annonsører og redaksjon. Han sier salgs- og markedsdirektør Jesper Roos har gitt gale opplysninger til annonsørene.
Ole Dag Kvamme
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tor Aavatsmark sier Medier24 har gjengitt epost fra nordisk salgs- og markedsdirektør Jesper Roos korrekt, men avviser innholdet.
«Undertegnede vedkjenner at sitatene i mail fra Jesper Roos til Mono fra juni i år er korrekt gjengitt. Elementer står dog helt og holdent for hans egen regning, det er hverken company policy eller noe redaksjonen vedkjenner seg. Her har en av våre medarbeidere overskredet sine fullmakter, kommet med direkte gale opplysninger samt en ordlyd Publish ikke er seg bekjent med. Dette vil bli tatt opp internt, og får konsekvenser.», heter det i et tilsvar fra daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen søndag kveld.
Hvilke konsekvenser er ukjent. Medier24 har gjentatte ganger forsøkt å få tak i Jesper Roos - uten hell.
Koblinger til annonsører
Lørdag publiserte Medier24 intervjuer med flere sentrale annonsører i Norges største testmagasin på på print – Lyd & Bilde – hvor de forklarer om store fordeler såkalte premium annonsører har.
Lettere å få testet produkter
Bedre synlighet gjennom kampanjer på sosiale medier, og gjennom tredjeparter som Aftenposten og andre aviser gjennom Schibsted-samarbeid og andre.
Kunne bruke test-symbolet
Kommer foran betalingsmuren på lydogbilde.no
Konkurrenter rykket umiddelbart ut og tok avstand fra praksisen i Lyd & Bilde.
– Det Medier24 har avslørt om «Lyd og Bilde» sin praksis er helt uforenlig med god presseskikk og veldig langt unna den praksisen vi har i Tek.no. Dette er ikke bare uheldig for bransjen vår, men ikke minst for leserne som søker uavhengige tester, råd og vurderinger, sier nyhetssjefen Niklas Plikk i Tek.no.
I tilsvaret sier Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen at de deler bekymringene fra DinSide.no og Tek.no.
– Vi deler bekymringen for at produsenter og importører skal påvirke tester og testgrunnlag. Dette skjer ikke hos Lyd & Bilde, og vi kan forsikre om at tas på høyeste alvor i egen redaksjon, sier sjefene.
– Ja, har vært lettere å bli vurdert for test
Like fullt bekrefter de at Premium-kundenes produkter har bedre tilgang til å bli vurdert for test.
– Christian Åkre i Soundgarden.no AS uttaler at Premium-kundene får «Være med i loopen», men der stopper også påvirkningen på hva redaksjonen til slutt velger å kalle inn på testbenken, skriver Aavatsmark og Svendsen.
De sier testen og redaksjonen er uavhengig.
– Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger, skriver Aavatsmark og Svendsen.
– Vår suksess bygger på tillit
De mener artikkelen blander redaksjonelle fordeler og distribusjon. De viser til at Lyd & Bilde har testet 12.500 produkter siden 1992.
– Vår suksess bygger på at leserne har tillit til det journalistene skriver. Produktene i om lag halvparten av testene har kommet fra produsenter og leverandører uten regelmessig annonsering. Det samme gjelder henvisningen til vår test hos Aftenposten, hvor seks av ni produkter er fra leverandører L&B ikke har en Premium annonse-avtale med, skriver Aavatsmark og Svendsen.
De sier at Mono har fått sine produkter testet selv etter at de avsluttet premium-forholdet.
– Det er beklagelig hvis Mono opplever seg som enn annenrangs aktør, men redaksjonen har like fullt testet i snitt to produkter i måneden fra leverandøren etter at Mono avsluttet sin forrige Premium-avtale våren 2018. Rett og slett fordi det av redaksjonen har vært vurdert som redaksjonelt interessante produkter.
Sjefredaktør Lasse Svendsen mener seg feilsitert i sitatet «Salgsavdelingen og Jesper Roos har ansvaret for hva som publiseres».
Sier alt publiseres
– Det er utelukkende redaksjonen og i siste instans sjefredaktøren, som bestemmer hvilke tester som blir publisert. Som undertegnede tidligere har sagt, så publiseres alle tester i alle kanaler, men salgsavdelingen bestemmer hvilke tester som kan kjøpe seg foran betalingsmuren online, skriver Svendsen.
Daglig leder og sjefredaktør sier også at selv om en test ligger bak en betalingsmur, skal slike tester være åpne for alle hvis de er publisert med samarbeidspartner.
– Linker fra våre mediepartnere ledet til en låst pluss-artikkel. Dette var feil, noe vi beklager, og dette er nå rettet opp, sier Aavatsmark.
De nevner en test av hodetelefoner de gjorde for Dagens Næringsliv i vår. Her er produktene fra ikke-annonsører merket med plusstegn, som betyr at du må være abonnement for å lese dem. Nå sier Ly & Bilde at disse skal være åpne om du kommer fra DN-linken. Dette virket ikke for Medier 24 mandag.
– Om dette ikke fungerer for alle, er det i så fall en teknisk feil som vi må se på, sier Aavatsmark.