Nyhetssjef Niklas Plikk i Tek.no. Arkivfoto

- Det Medier24 har avslørt om «Lyd og Bilde» sin praksis er helt uforenelig med god presse­skikk

Tek.no og Dinside.no tar avstand fra «Lyd og Bilde» sin praksis etter avsløring om at premium annonsører får redaksjonelle fordeler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lørdag avslørte Medier24 at Norges største forbrukertestmagasin, Lyd og Bilde, gir redaksjonelle fordeler til sine premium annonsører.

Uten at leserne er klar over det, får leverandører som legger igjen store summer hos magasinet redaksjonelle fordeler når produkter skal velges og testene publiseres.

Det får konkurrentene til å reagere.

  • «Det er utelukkende redaksjonen som tar avgjørelser om hva som skal testes», skriver Lyd og Bilde i et tilsvar. Les hele nederst i saken.
Testmagasinet Lyd & Bilde gir fordeler til sine største annonsører. Illustrasjonfoto.

- Svekker tilliten i bransjen

Nyhetssjef Niklas Plikk i Tek.no forteller at han ble overrasket over avsløringen.

- Det Medier24 har avslørt om «Lyd og Bilde» sin praksis er helt uforenelig med god presseskikk og veldig langt unna den praksisen vi har i Tek.no. Dette er ikke bare uheldig for bransjen vår, men ikke minst for leserne som søker uavhengige tester, råd og vurderinger, forteller nyhetssjefen.

Nyhetssjef Niklas Plikk i Tek.no.

Plikk sier at han ikke kjenner til liknende tilfeller i bransjen - annet enn rykter. Og i alle fall ikke i denne skalaen, som Medier24 har avslørt.

- Vi har ingen form for kobling mellom annonsører og det redaksjonelle stoffet vi skriver. Utvalg til tester og samletester blir aldri diskutert med salgsavdelingen vår, og de har ingen kontroll over hvilke artikler vi publiserer eller hvilke tidspunkt de publiseres på. De kontrollerer annonsesonene, som er tydelig merket med korrekt merking, så tar vi av oss resten. 

- Får deres annonsører redaksjonelle goder?

- Nei. 

- Hvordan tror du Lyd og Bilde-avsløringen vil påvirke ryktet/omdømmet til forbrukertestbransjen? - Jeg tror det svekker tilliten til bransjen, men i hvor stort omfang er vanskelig å si. Jeg håper og tror at leserne vet at vi i Tek leverer upåvirkede og ærlige tester, og at vi skal fortsette å gjøre det. 

- Ikke er mulig å kjøpe redaksjonell omtale hos oss

Redaktør Bjørn Eirik Loftås i Dinside.no, som utgis av Dagbladet, sier han ikke synes det er overraskende at det eksisterer blader og magasiner som opererer med litt uklare skiller mellom redaksjonelle artikler og annonseinnhold.

- Det er imidlertid viktig at disse er åpen om eventuelle koblinger, som for eksempel kan påvirke hvilke produkter som blir testet. Jeg har ingen grunn til å tro at journalistene i Lyd og Bilde har gitt bedre score til produkter fra annonsører, men hvis annonsører har fått påvirke hvilke produkter som blir testet, er det naturligvis uheldig.

Han kjenner selv ikke til konkrete tilfeller i testbransjen der annonsører har fått påvirke utvalget av produkter.

Loftås avviser at deres annonsører får redaksjonelle goder.

Redaktør Bjørn Eirik Loftås i Dinside.no.

- Hvordan er deres rutine på dette?

- Hva som skal testes og omtales, er avgjørelser som tas i redaksjonen alene. Vi får imidlertid informasjon fra mange hold, både fra egen research, tips fra lesere og fra produsenter, men ingen forteller oss hva vi skal teste og omtale, det bestemmer vi heldigvis helt selv, sier han og fortsetter:

- Tips fra en annonsør eller potensiell annonsør behandles på samme måte. Forespørsler om annonsekroner mot omtale, blir avvist direkte. Vi tar ikke penger for bruk av sitater, stempler, logo og terningkast.

- Hvordan tror du «Lyd og Bilde»-avsløringen vil påvirke ryktet eller omdømmet til forbrukertestbransjen?

- Dinside har brukt 20 år på å bygge troverdighet til merkevaren. Det er utrolig viktig for oss at leseren forstå at det ikke er mulig å kjøpe seg redaksjonell omtale hos oss. Og så håper jeg at saker som dette fører til at aktørene som eventuelt ikke har vært åpen om sin praksis, blir det i fremtiden.  

- Tas på høyeste alvor i egen redaksjon

På vegne av Publish AS, som gir ut Lyd og Bilde, skriver daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen følgende i en e-post:

«Det er utelukkende redaksjonen som tar avgjørelser om hva som skal testes. Redaksjonen er opptatt av å være 100 % uavhengig og vil aldri la seg påvirke av leverandører, markedsavdelinger (herunder egen), PR-byråer eller andre utenforstående.

Når det gjelder den tette relasjonen til Premium-kunder det siktes til i artikkelen, så stemmer det at leverandørene kan komme med forslag til produkter de ønsker testet, men avgjørelsen om det blir testet tas utelukkende av redaksjonen.»

Når det gjelder tilbakemeldingene fra Dinside og Tek, så deler sjefredaktøren og undertegnede deres bekymring for at produsenter/importører skal påvirke tester og testgrunnlag – noe vi kan forsikre om at tas på høyeste alvor i egen redaksjon, og at så ikke skjer hos L&B.

Som undertegnede også uttalte var innføringen av hardwall (den 1. juli) et eksperiment, der dessverre ikke alle konsekvenser ble forutsett ved innføringen. Det stemmer at enkelte linker fra våre mediepartnere ledet til en låst pluss-artikkel. Dette var feil, noe vi beklager, og dette er nå rettet opp.

Powered by Labrador CMS