Rekrutteringsbyrået Mediabemanning har for åttende år på rad undersøkt arbeidsmarkedet innen medier og kommunikasjon. Gjennom åtte år har bransjen endret seg stadig, noe årets rapport forteller: For eksempel anser i praksis alle seg i dag som «digitale».
- Det er så å si ingen som sier at de jobber analogt, sa Ole Janzso da han presenterte rapporten torsdag morgen.
«Bransjerapporten» fra Mediabemanning
1122 respondenter har svart på undersøkelsen, som er distribuert gjennom nyhetsbrev, sosiale medier.
Gjennomført i oktober og november 2017, med 49 spørsmålskategorier.
Gjennomsnittsalderen for undersøkelsen er 37 år, og 53 prosent av respondentene er kvinner.
Over 1000 medarbeidere har svart på undersøkelsen, som blir presentert under et frokostmøte på MESH i Oslo. 90 prosent av dem jobber med «digitale uttak eller flater». Og som daglig leder Henrik Sandberg i Mediabemanning skriver i sitt forord til rapporten:
- Vi kan ikke huske sist vi rekrutterte en stilling som ikke hadde et tydelig digitalt eller teknologisk tilsnitt.
46 prosent er aktive jobbsøkere
Alle som følger mediebransjen vil kjenne seg igjen i at folk ofte bytter jobb - og forteller om det. Tallene bak årets rapport forteller også om en bransje hvor folk er sultne og på jakt etter nye muligheter:
46 prosent av respondentene oppgir at «det er sannsynlig at de vil bytte jobb i løpet av 12 måneder», altså nesten halvparten. Det være seg fordi man ikke er fornøyd med nåværende arbeidsplass, har lyst på nye utfordringer - eller ikke har fast jobb.
Men hva ser man etter i ny jobb? Det forteller også undersøkelsen noe om, og hvilke drivere som er viktig for hvorfor man bytter jobb.
Her er lønn et vesentlig poeng, men høyere lønn er ikke på førsteplass. Blant de 46 prosent som regner seg som «aktive jobbsøkere» omtales faglige utviklingsmuligheter som det viktigste innenfor alle aldersgrupper.
Samme faktor er også det viktigste årsak til å bli i jobben, for de 54 prosentene som sier at de neppe kommer til å bytte jobb. Med unntak for dem mellom 20 og 29: Her er «et sosialt og godt arbeidsmiljø» viktigste faktor.
- Se flere tall i Bransjerapporten 2018. Vi vil lenke til den når den er tilgjengelig digitalt.
Sterk lønnsvekst, særlig for unge arbeidstakere
Selv om lønn kanskje ikke er det folk svarer som det viktigste, er det ingen tvil om at folk tjener stadig mer:
Rapporten melder om fortsatt sterk lønnsvekst - over hele linja innen medier, kommunikasjon og reklame. I snitt var veksten i fjor på 5,7 prosent, langt over SSBs anslag på 2,4 prosent.
- Arbeidsgiverne til denne type fagfolk har høyere betalingsvilje enn hva vi finner de fleste andre steder i det norske arbeidslivet, heter det. Lønnsveksten er imidlertid sterkest for de yngste: For arbeidstakere i 20-åra er lønnsveksten på hele 9,4 prosent.
Mediabemanning har også lett etter kjønnsforskjeller. De er der, men er kanskje ikke like dramatiske som de kan ha vært tidligere. Mellom kvinner og menn i 30-åra er lønnsforskjellen på 5 prosent - fordel menn.
Men lønnsveksten er lik mellom kvinner og menn i 30-åra. Det er også nesten like mange kvinnelige ledere - 51,8 prosent av lederne i undersøkelsen er menn.
Og blir det flere kvinnelige ledere framover? Det svaret finner Mediabemanning utenfor undersøkelsen: Byrået melder om 50 prosent andel kvinnelige søkere på lederstillinger utlyst gjennom selskapet i 2017.