MARIA AAS-ENG er årets leder, ifølge Bransjerapporten fra Mediabemanning. Til høyre: Partner og rådgiver Ole A. Janzso i rekrutteringsbyrået.

Bransjerapporten 2018:

Ingen slår RED-sjefen: Maria Aas-Eng er bransjens mest populære leder

- Jeg bryr meg om menneskene jeg har rundt meg. Å være interessert, engasjert og nysgjerrig på sine kolleger tror jeg er helt avgjørende, sier konsernsjefen i Red Media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag formiddag presenterer Mediabemanning årets bransjerapport, som du har kunnet lese flere saker om på Medier24. I årets rapport ble NRK kåret til årets mest attraktive arbeidsgiver i den norske medie- og kommunikasjonsbransjen. 

En annen gjev kåring er den årlige kåringen av årets mest populære leder. Og her er det en profilert og synlig sjef som stikker av med førsteplassen: 40-åringen Maria Aas-Eng, som i fjor høst tok over som konsernsjef etter en reorganisering i RED Gruppen. 

«Bransjerapporten» fra Mediabemanning

1122 respondenter har svart på undersøkelsen, som er distribuert gjennom nyhetsbrev, sosiale medier.

Gjennomført i oktober og november 2017, med 49 spørsmålskategorier. 

Gjennomsnittsalderen for undersøkelsen er 37 år, og 53 prosent av respondentene er kvinner. 

Den svenske byråsjefen har klatret raskt fra selskaper som Biljettakuten til Ebookers, via byråene MindShare, Dinamo, Outrider og PHD - fram til hun var med å bygge opp RED Media Consulting

  • Se topp 5 nederst i saken! 

SE VIDEOINTERVJU med Maria på frokostmøtet torsdag:

Gratulerer! Maria Aas-Eng er årets leder, ifølge Bransjerapporten 2018 fra Mediabemanning. Vi snakker med konsernsjefen i RED Gruppen:

Posted by Medier24 on 25. januar 2018

 

- Interessert, engasjert og nysgjerrig

I en pressemelding fra Mediabemanning uttaler Aas-Eng følgende om livet som leder: 

SVENSKENE TOPPER: Maria Aas-Eng topper lista over de mest populære lederne innen medier og kommunikasjon. Pelle Stensson tar andreplassen. Bildet er fra Mediebyrådagen høsten 2017.

– Jeg liker godt å være leder og være med på å utvikle folk rundt meg. Med min bakgrunn tror jeg også at jeg er ekstremt oppmerksom på om folk har det bra eller ikke, sier hun.

- Jeg bryr meg om og er oppriktig interessert i menneskene jeg har rundt meg, og det å være interessert, engasjert og nysgjerrig på sine kolleger tror jeg er helt avgjørende om man skal være en god leder. 

– Og jeg vil gjerne være en tydelig leder, en leder som de rundt vet hva mener eller tenker, og spesielt når man gjør noe bra. Skal man lykkes som leder må man være oppriktig interessert i sine medarbeidere. Jeg har fått tilbakemeldinger på at når man spør meg om å få fem minutter, får man som regel ti. Det tar jeg som et kompliment, sier Maria Aas-Eng.

 

- Faglig pondus er viktig

40-åringen sier videre at hun er bevisst på at hun fortsatt kan være operativ, med fare for at det skal bli detaljstyring og «micromanagment». Men det er også en styrke, mener hun: 

- Kolleger har kunnet spørre meg om råd fordi jeg har hatt kunnskap om jobben og de ulike rollene. Jeg mener at man må ha faglig pondus for å være troverdig som leder, men at det i en prioritering er viktig å velge mennesker og ledelse fremfor fagoppgaver, sier hun. 

Aas-Eng har i flere intervjuer vært åpen om sin bakgrunn, med en vanskelig oppvekst, fosterhjem og besteforeldre. Som barn bestemte hun seg for at hun skulle bli best i noe.

Det klarte hun, og kommenterer det slik: 

- Jeg tenker ofte på og reflekterer over hvor livet har tatt meg hen. Herregud, så lykkelig jeg er over at jeg har verdens beste jobb og verdens beste kolleger!

- Jeg føler en enorm takknemlighet. Jeg hadde virkelig ingen forutsetninger for å komme dit jeg er i dag, sier hun.

 

Her er de 5 mest populære lederne innen medier og kommunikasjon i Norge:

  1. Maria Aas-Eng
  2. Pelle Stensson
  3. Paal Fure
  4. Preben Carlsen
  5. Gard Steiro

Dette sa Maria og Pelle høsten 2017, da begge hadde fått nye lederjobber:

Powered by Labrador CMS