Marienlyst-direktør Vibeke Fürst Haugen i samtale med Richard Aune, leder for NRKs journalistlag. Her under en pause i et møte av Kringkastingsrådet våren 2017.

Bransjerapporten 2018:

NRK er bransjens mest attraktive arbeidsgiver, ifølge ny rapport. Google opp til andreplass - Trigger helt ut av toppen

1122 ansatte i medie- og kommunikasjonsbransjen har svart - sjekk hvilke fem arbeidsgivere som topper lista!

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rekrutteringsbyrået Mediabemanning undersøker hvert år status quo i medie- og kommunikasjonsbransjen - og kårer blant annet den mest attraktive arbeidsplassen.

I år er det NRK som rykker opp på førsteplass, forbi både PR-byråer, mediehus og kommersielle TV-kanaler. 

«Bransjerapporten» fra Mediabemanning

1122 respondenter har svart på undersøkelsen, som er distribuert gjennom nyhetsbrev, sosiale medier.

Gjennomført i oktober og november 2017, med 49 spørsmålskategorier. 

Gjennomsnittsalderen for undersøkelsen er 37 år, og 53 prosent av respondentene er kvinner. 

  • Se topplista nederst i saken!
  • Medier24 er til stede på Mediabemannings frokostmøte torsdag - vi kommer tilbake med mer om rapporten.

Til årets bransjerapport har 1122 ansatte i medie- og kommunikasjonsbransjen svart på følgende spørsmål: «Hvis du skulle fremheve en bedrift som du kunne tenke deg å jobbe for, hvilken bedrift skulle det vært?»

Og det er her NRK slår alle andre potensielle arbeidsgivere. Det er naturlig nok Vibeke Fürst Haugen fornøyd med, ifølge en pressemelding fra Mediabemanning: 

– Dette er veldig gode nyheter. Jeg tror hovedgrunnen til at folk vil jobbe hos oss er hovedstrategien vår: At NRK styrker og utvikler demokratiet, at vi samler og engasjerer alle som bor i Norge, og at NRK er en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse.

- Vi er en attraktiv arbeidsplass fordi vi har et oppdrag og en retning, sier Fürst Haugen, som er direktør for Marienlyst-divisjonen i NRK. 

 

Dette sier NRK-sjefen om kåringen:

NRK er bransjens mest attraktive arbeidsgiver - og det er kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen fornøyd med! Vi snakker med han under dagens frokostmøte på MESH, hvor Mediabemanning legger fram «Bransjerapporten 2018»:

Posted by Medier24 on 25. januar 2018

 

Camilla Bjørn, redaktør for NRK P3.

«Må ha en mening»

To andre profilerte NRK-ledere, Camilla Bjørn og Charlo Halvorsen, mener også det er NRKs oppdrag som gjør det til en populær arbeidsplass: 

- Vårt oppdrag er så tydelig og jeg opplever at det gjennomsyrer alt vi gjør. De som kommer til P3 har et genuint ønske om å skape ringer i vannet for unge mennesker. Jeg tror ikke det er noen som kommer til NRK eller P3 og ikke vet hvorfor de kommer på jobb, sier Bjørn i meldingen.

- Vi som jobber i NRK jobber under en litt høyere himmel. Vi har et oppdrag som allmennkringkaster og det vi gjør må ha en mening utover det rent underholdningsmessige, mener Halvorsen

NRK-lederne peker på ambisjonene om å være i «verdensklasse» som en av årsakene til seieren. Det handler ikke om å konkurrere om å lage den nye Game of Thrones, men serier som SKAM og Vikingane. Og nå publikum der de er. 

 

De 5 mest attraktive arbeidsgiverne:

  1. NRK
  2. Google
  3. Try
  4. Schibsted (mediekonsern)
  5. Dentsu Aegis (byråkonsern)

Lista byr forøvrig på mange gjengangere fra fjoråret, men noen viktig endringer er det: NRK rykker opp fra 2. plass, og Trigger faller helt ut av toppen. Google klatrer også flere plasser.

Slik så lista ut for ett år siden: 

  1. Trigger
  2. NRK
  3. Try
  4. Schibsted
  5. Google

 

 

Powered by Labrador CMS