Svarer på Botrend-kritikk: - Derfor skriver Budstikka om boliger, arkitektur og interiør

DEBATT: - Vi må våge å eksperimentere også utenfor de tradisjonelle rammene, svarer Budstikka om kritikken mot Botrend.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • DAG OTTER JOHANSEN, redaksjonssjef digital produkt- og forretningsutvikling i Budstikka

Helen Frøyseth Nicholson stiller på Medier24.com spørsmål ved om Budstikka har en god metode for å drive innovasjon, ettersom vi har valgt å satse på Botrend.no – et nettsted for boligmarked, arkitektur, interiør og design.

Asker og Bærum har over 180.000 innbyggere og vokser i ekspressfart mot 200.000 – allerede før Røyken og Hurum blir en del av Asker.

Det er et kontinuerlig behov for nye boliger i et område kun slått av Oslo når det kommer til landets høyeste boligpriser.

Dette skriver Botrend om.

Om utbyggerinteresser, prispress på boliger, kupping av kjøpsprosesser – og rådgivning til kjøpere og selgere fra våre eksterne bidragsytere.

Saker med en tematikk og grundighet som har ført til oppslag også i avisen.

Men Botrend er bredere enn bare kjøp og salg av bolig.

Botrend skriver også om husene vi bor i – hvordan de ser ut, hvilke løsninger som velges og ja, hvordan vi innreder dem – med vaser, møbler og farger på veggene (det skal være Dijon Yellow eller linblått i høst).

I sum: Dette er Botrends nisje.

I en magasininnpakning utenfor Budstikka.nos eksisterende rammeverk.

I sitt innlegg sammenligner Frøyseth Nicholsen vår satsing med DølenVinstra, som har et prisverdig prosjekt for å gå i dialog med innbyggerne i sitt dekningsområde.

Ære være Dølen for det.

Vi heier på Dølen og alle andre mediehus som fra sitt ståsted kommer opp med nye tiltak for å styrke seg i et svært krevende mediemarked.

Dølen har valgt sin metode, VG satser på Minmote, Adressatrd.by, FædrelandsvennenAbito, Hitra-FrøyaMitt lag. Og Budstikka altså på Botrend.

«Det handler om å lytte til og forstå folks tanker, ideer og behov, og å skape dialog», skriver Frøyseth Nicholsen om Dølen.

Helt riktig.

Det gjelder i Budstikka også.

Hver dag har vi som ambisjon å være viktige innenfor oppvekst, omsorg, samferdsel, lokalpolitikk – og boligmarked.

Vi mener å se en klar sammenheng mellom en tydelig redaksjonell satsing på disse områdene som er midt i hverdagen til innbyggerne i Asker og Bærum og den stadig sterkere digitale posisjonen til Budstikka.no.

Men vi tror også det er riktig å holde to tanker i hodet på en gang i en fragmentert medievirkelighet med en stadig fremvekst av nisjenettsteder.

Vi må våge å eksperimentere også utenfor de tradisjonelle rammene.

Eiendom har historisk vært Budstikkas viktigste kommersielle område.

Disse inntektene er gradvis blitt svekket år for år – og med mørke utsikter for fremtiden om vi ikke tok grep.

Vi kunne som svar opprettet en boligseksjon innenfor eksisterende rammeverk og latt det skure å gå med marginalt flere ressurser.

Vi valgte i stedet å satse og fikk tilført nye, redaksjonelle ressurser.

Vi vet ikke om dette grepet er nok. Vi vet ikke ennå om vi har satset riktig. Men vi vet at om vi satt stille og ikke gjorde noe, ville eiendomsinntektene sakte, men sikkert forsvinne helt.

Med de åpenbare konsekvenser det ville ha for redaksjonelle arbeidsplasser og videre redaksjonell satsing.

Powered by Labrador CMS