- Vi kan ikke bare nedbemanne. Vi må også gjøre noe nytt.
Slik forteller forretningsutvikler Dag Otter Johansen i Asker og Bærums Budstikke om bakgrunnen for det som for rundt to uker siden ble lansert som Botrend.no.
Den mangeårige Budstikka-medarbeideren ble derfor fritatt fra tradisjonelle oppgaver som redaksjonssjef, og fikk til jobb å lede jakten på nye prosjekter.
Sjefen hans, sjefredaktør Kjersti Sortland, har snakket om dette flere ganger:
Om hvordan avisa bevisst setter av en del av det stadig mindre budsjettet til å jobbe med innovasjon og utvikling.
- Og skal vi få fart på produktutvikling og nye tjenester, så må vi frigjøre ressurser til å jobbe på heltid. Det har jeg gjort siden i vår. Nå er det første prosjektet vi trekker fram, klart, sier Johansen.
Bolig, design, hage og sånt
- Botrend skal bli den beste siden, både for lokale lesere, Stor-Oslo og resten av landet, for interiør, arkitektur og design. Målet er at alle skal finne inspirasjon her.
Det forteller journalist Sofie Dege Dimmen, når Medier24 altså er på besøk på Billigstadsletta og Budstikkas avisbygg.
Botrend skal altså bli en nisjeside for bolignyheter, arkitektur, design, interiør, hage og mat. Og kanskje et par tema til som dukker opp.
Siden skal også kunne by på lokale utbyggingsaker, boligprosjekter og store reguleringsplaner. Sånt mest for gutta.
Men kanskje mest for damene. Fra hele landet. Som får lese om hva som fins vest for Oslo vest:
- Det er mye flott arkitektur og fine boliger i Asker og Bærum. Dessuten finnes det mange spennende bransjefolk, og ikke minst designtalenter, i vårt distrikt, sier journalist Elin Craig.
Et lite kinderegg
Målet for nettsteder et altså å være flere ting på en gang. Omtrent som et kinderegg.
Dag Otter Johansen forteller at to erkjennelser lå bak ideen som ble til Botrend:
- Eiendom er historisk sett Budstikkas viktigste og største område kommersielt. Rubrikken og boligsalg har vært viktig for oss. Så har vi samtidig sett at det er stor interesse for å lese nyheter om boligmarkedet, og mer myke saker om interiør og design, sier han.
- Vi tror jo at Asker og Bærum er ganske langt framme når det gjelder hvordan boligene ser ut. Så hvis vi kan kombinere godt stoff med å utvikle markedsplassene våre, har vi tro på dette, fortsetter han.
Målgruppene er som nevnt flere: Lokale lesere som vil følge utviklingen i boligmarkedet. Unge kvinner som vil ha tips og triks til interiør. Nysgjerrige damer fra Bergen som lurer på hvordan de har det i Bærum. Eller unge voksne i Oslo som lurer på om de selv skal flytte dit.
Med de første ukene på Botrend, har mediehuset også klart å løfte fram en del lokale bedrifter som Budstikka tradisjonelt ikke har fanget opp.
- Hva er en typisk, god Botrend-sak?
Sofie Dege Dimmen svarer:
- En skikkelig god eiendomsnyhet. Et eksklusivt salg, en spennende boligutvikling som er på gang.
- Eller en skikkelig bra sak innen design og arkitektur, der vi klarer å inkludere «alle» lesere og ikke ekskludere noen, foreslår Elin Craig.
Få saker og aktiv distribusjon
De to journalistene er plassert på en liten øy noen meter fra resten av redaksjonen, for å være sikker på at de ikke skal få til oppdrag å skrive enkete eller møte i kommunestyret.
Men de skal samtidig ikke skrive ti saker om dagen for Botrend.
- Det må være kvalitet. Vi vet at vi skriver for et kresent publikum. Som det er nå skal det være to-tre-fire ordentlige saker fra oss om dagen, forteller Elin Craig.
Samtidig flyter saker fra resten av redaksjonen; så en god boligsak fra Budstikka kan selvsagt bli en sak på Botrend.
Men jobben er ikke over når saken er publisert. Sofie og Elin styrer Botrends kontoer i sosiale medier, og har fra starten av vært med på utvikling og tankegang på siden.
- Vi har vært med på hele planleggingen og utviklingen, og lært å tenke digitalt på en helt annen måte. Nå er vi blitt mer enn bare journalister, vi er både analytikere og sosiale medier-eksperter for vår egen side, forteller Dimmen.
I løpet av prosessen kom Budstikka i snakk med utviklingsselskapet Innocode. Det endte med at mediehuset ble med på eiersida, og Innocode flyttet inn på Billigstadsletta. Sammen med utviklere i Ukraina, er det denne gjengen som har utviklet siden.
Det er også litt av nøkkelen til suksess for mediehus som vil drive innovasjon: Det kan ikke være journalister som kommer opp med en ide, sender den videre for utvikling - før markedsavdelingen slenger på en bannerannonse.
- Alle må jobben sammen gjennom hele prosessen, mener Dag Otter Johansen.
Og noe særlig bannerannonser er det som leseren kan se, heller ikke. Native advertising er kanskje hovedtanken her. Også for eiendommer og hus til salgs. Med et stort merke ANNONSE øverst i hver sak.
- Men ellers samme fontsett?
- Vi har brukt mye tid på å diskutere merking og utseende. Og så gikk vi ytterligere en runde etter PFU-møtene tidligerei høst. Så dette er det vi har landet på, så langt uten noen reaksjoner, sier Dag Otter Johansen.
Skal gi overskudd og arbeidsplasser
Nå skal Botrend bruke resten av å året på å bygge posisjon, innhold og trafikk. Så får pengene komme etterhvert:
- Det er klart: Målet er at dette skal gi et positivt dekningsbidrag. Og på sikt ligger det en oppbemanning i planen. Men kanskje er det vel så smart å ha ti bloggere som bidragsytere på en slik side, i stedet for fem faste ansattte?, spør Johansen.
Og hvem vet: Denne var den første nisjesiden fra Budstikka. Men det blir kanskje ikke den siste.
- Nå har vi utviklet en plattform og får stadig nye erfaringer. Hvis det er andre nisjer og tjenester vi ønsker å utvikle senere, er det kort vei til å sette i gang, mener Dag Otter Johansen.
Men de to damene i redaksjonen understreker at det langtfra er utlært.
- Nei - vi lærer noe, ja, hver time!, sier Sofie Dege Dimmen og Elin Craig.