Bonnier har vært på utkikk etter en ny eier for kommunikasjonsbyrånettverket Real Agency Group. For kort tid siden presenterte ledelsen i Real Agency Group en løsning som ble «vinn-vinn» for alle parter, opplyses det om i en pressemelding.
17 ledere i Real Agency Group, inkludert tidligere grunnleggere av Spoon og Oh My, har nå kjøpt alle aksjene i selskapet.
– Bonnier som eier har gitt oss store fordeler. Men da de kunngjorde at vi egentlig ikke passet inn i Bonniers portefølje, vokste ideen om at det ville være et spennende neste skritt å få tilbake gründerfølelsen, og gripe muligheten til å eie sammen med folk som er nær virksomheten, sier administrerende direktør i Real Agency Group, Anders Ribba.
– For oss føles det bra å kunne overføre aksjene våre i Real Agency Group til de som kjenner virksomheten best, fastslår Jonas von Hedenberg, investeringsdirektør i Bonnier Ventures og Real Agency Groups tidligere styreleder.
De nye eiernes ambisjon er å skape «Nordens mest attraktive medarbeidereide byrånettverk for kunder og ansatte».
– Et ansatteid byrånettverk har mange fordeler for både kunder og ansatte. Vår erfaring er at det blir enda mer meningsfylt å jobbe sammen når flere føler eierskap, sier Anders Ribba, som også er en av Spoons grunnleggere.
I Norge er det tre ledere som går inn i eierkonstellasjonen. Byråleder Aisha Furuberg Landsverk i Oh My, nestleder i Spoon Siv Tonje Solfjeld og leder i Spoon Marte Ramborg.
– Det ble viktig for oss å kunne fortsette å utvikle de norske byråene videre. Ved å gå inn på eiersiden, sikrer vi muligheten til å fortsette vår opptur, sier Marte Ramborg, byråleder i Spoon.
Real Agency Group er morselskapet som eier Oh My-gruppen, Spoon-gruppen, The Domain Was Taken, KIT, Spoon Marketing Tech og Trickle. Virksomhetene er lokalisert i Stockholm, Gøteborg, Malmö, Halmstad, Härnösand, Piteå, Luleå, Skellefteå, Oslo, Helsinki og London.