Nedbemanning og omstilling kostet i fjor - men Bonnier-sjefen tror på et bedre 2016

- Vi har en kraftig vekst digitalt, og annonsesalget på magasinene ser også bedre ut, sier Trond Juliussen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Magasinforlaget og mediehuset Bonnier omsatte for nær 400 millioner kroner i Norge i 2015.

Det opplyser administrerende direktør i Bonnier Media AS, Trond Juliussen, til Medier24.

Av offisielle regnskapstall kan vi se at nevnte selskap omsatte for 121,7 millioner kroner i 2015 - mens Bonnier Publications International AS omsatte for 1,18 millarder kroner i 2015. 

  • Se regnskapstabeller nederst. 

Men, understreker Juliussen: Dette er juridiske regnskap, som også omfatter omsetning i andre land. Derfor henviser han til de nevnte 400 millionene for den norske omsetningen. 

Mens hele det svenskeide Bonnier-konsernet omsatte i fjor for 25,9 milliarder svenske kroner, kan vi lese av de offisielle tallene på Bonnier.se.

- Ikke tilfredstillende

Bonnier opplyser ikke hvilke reelle resultater som kom av den norske omsetningen i fjor, annet enn å vise til omsetningstallene på rundt 400 millioner kroner - og de juridiske regnskapene for de to nevnte selskapene.

Som gikk med henholdsvis 4,5 millioner i pluss, og 3,3 millioner i minus. Altså intet knakende godt år.

Det reflekterer også i Juliussens kommentar for 2015-tallene:

- Vi er ikke tilfreds med årets resultat som er svakere enn året før, og endringen skyldes primært to ting: Betydelige omstillingskostnader i forbindelse med nedbemanning og – ikke minst – synkende inntekter for papirmedier generelt.

- I tillegg har vi investert i nye digitale produkter og tjenester som har påvirket resultatet negativt i 2015, men som skal gi positiv effekt i årene fremover, sier Juliussen i en kommentar til Medier24.

Investerer i content og digitale medier

Foruten den tradisjonelle publisistvirksomheten på papir og nå i digitale kanaler, har Bonnier også styrket seg kraftig innen content marketing. I fjor kjøpte Bonnier-eide Spoon også hele Teft.

- Dette for å styrke og komplettere vårt tilbud til både eksisterende content marketing-kunder og til våre annonsører, hvor målet er å kunne tilby 360 grader produksjon, sier Juliussen.

Direktøren understreker samtidig at den tradisjonelle papirmagasinvirksomheten fortsatt vil være viktig - og lønnsom - i mange år framover.

- Men vi må tilpasse oss markedet og redusere kostnadene der inntektene faller, samt forsterke og investere i markeder som er i vekst. Målsetningen er å ta ledende posisjoner også digitalt.

- Et godt eksempel på det, er vår satsning mot unge kvinner hvor Stylista har tatt en meget sterk posisjon sammen med andre Bonnier-merkevarer som Costume og Stella. Et annet eksempel er Vi i Villas nettsideside, som sammen med papirutgaven er Norges største møteplass for dem som er interessert i hus og hage, sier Juliussen.

Han sier videre at utsikten for 2016 er noe bedre enn 2015, til tross for utfordrende start på året:

- Vi har en kraftig vekst digitalt, og annonsesalget på magasinene ser også bedre ut enn markedet generelt. 

Powered by Labrador CMS