Magasinforlaget og mediehuset Bonnier omsatte for nær 400 millioner kroner i Norge i 2015.
Det opplyser administrerende direktør i Bonnier Media AS, Trond Juliussen, til Medier24.
Av offisielle regnskapstall kan vi se at nevnte selskap omsatte for 121,7 millioner kroner i 2015 - mens Bonnier Publications International AS omsatte for 1,18 millarder kroner i 2015.
Se regnskapstabeller nederst.
Men, understreker Juliussen: Dette er juridiske regnskap, som også omfatter omsetning i andre land. Derfor henviser han til de nevnte 400 millionene for den norske omsetningen.
Bonnier opplyser ikke hvilke reelle resultater som kom av den norske omsetningen i fjor, annet enn å vise til omsetningstallene på rundt 400 millioner kroner - og de juridiske regnskapene for de to nevnte selskapene.
Som gikk med henholdsvis 4,5 millioner i pluss, og 3,3 millioner i minus. Altså intet knakende godt år.
Det reflekterer også i Juliussens kommentar for 2015-tallene:
- Vi er ikke tilfreds med årets resultat som er svakere enn året før, og endringen skyldes primært to ting: Betydelige omstillingskostnader i forbindelse med nedbemanning og – ikke minst – synkende inntekter for papirmedier generelt.
- I tillegg har vi investert i nye digitale produkter og tjenester som har påvirket resultatet negativt i 2015, men som skal gi positiv effekt i årene fremover, sier Juliussen i en kommentar til Medier24.
Foruten den tradisjonelle publisistvirksomheten på papir og nå i digitale kanaler, har Bonnier også styrket seg kraftig innen content marketing. I fjor kjøpte Bonnier-eide Spoon også hele Teft.
- Dette for å styrke og komplettere vårt tilbud til både eksisterende content marketing-kunder og til våre annonsører, hvor målet er å kunne tilby 360 grader produksjon, sier Juliussen.
Direktøren understreker samtidig at den tradisjonelle papirmagasinvirksomheten fortsatt vil være viktig - og lønnsom - i mange år framover.
- Men vi må tilpasse oss markedet og redusere kostnadene der inntektene faller, samt forsterke og investere i markeder som er i vekst. Målsetningen er å ta ledende posisjoner også digitalt.
- Et godt eksempel på det, er vår satsning mot unge kvinner hvor Stylista har tatt en meget sterk posisjon sammen med andre Bonnier-merkevarer som Costume og Stella. Et annet eksempel er Vi i Villas nettsideside, som sammen med papirutgaven er Norges største møteplass for dem som er interessert i hus og hage, sier Juliussen.
Han sier videre at utsikten for 2016 er noe bedre enn 2015, til tross for utfordrende start på året:
- Vi har en kraftig vekst digitalt, og annonsesalget på magasinene ser også bedre ut enn markedet generelt.