Bonnier-eide Spoon går sammen med eieren og kjøper content marketing-byrået Teft.
Det «nye» Spoon Norge vil etter sammenslåingen ha 18 ansatte og en forventet omsetning på over 30 millioner kroner i 2016, skriver Bonnier Media i en pressemelding.
– Det er en “perfekt match”. Tefts anerkjente gode kunnskap, sammen med Bonnier Medias spesialistkompetanse og vårt globale nærvær gir oss en posision som Norges ledende content marketing-byrå, sier Anders Ribba, administrerende direktør og leder for Spoon i Sverige.
Det norske content-byrået Teft ble etablert i 2006 og har siden da vokst til et fullservicebyrå innen content marketing. Selskapet har i dag 14 ansatte og blant oppdragsgiverne finnes blant andre Vinmonopolet, Securitas, Kongsberg Gruppen, Statsbygg og en rekke aviser, ifølge pressemeldingen.
Spoon er en stor nordisk aktør med mangeårig erfaring fra det norske markedet og eget kontor i Oslo siden 2014. Det norske kontoret har imidlertid ikke lyktes helt, og så langt gått i minus.
Som en del av oppkjøpet kommer Bonnier Creative, Bonnier Medias avdeling for content marketing, til å flytte inn i det nye selskapet. Bonnier Creative leverer i dag integrerte content-løsninger til i første rekke Bonnier Medias ulike annonsører, men de har også flere tradisjonelle content marketing-kunder.
Med det nye selskapet på plass, kommer Spoon-konsernet til å ha 160 ansatte og en omsetning på 250 millioner svenske kroner. Foruten tre svenske kontorer – i Stockholm, Gøteborg og Malmø, har Spoon et eget kontor i Finland og et nettverk av partnere over hele verden.
Ifølge meldingen gjelder sammenslåingen fra dags dato, og det nye Spoon Norge vil sitte i Tefts nåværende lokaler i Akersgata. Erik Norderud, daglig leder i Teft og en av selskapets tidligere eiere, blir daglig leder i Spoon Norge.