Bonnier News nya produktledning, överst från vänster: Frida Nyvinger, Linda Häggström, Martin Jönsson, Dilem Güler, Joakim Holfve, Jakob Wagner. Nederst från vänster: Johanna Lundén, Lina Hallmer, Jan Helin, Daniel Persson (tf), Sophie Gill. Saknas på bild gör Simon Hjälmefjord, Cecilia Schramm och Elisabeth Halmø.

Bonnier setter ny KI-ledelse

Bonnier News oppretter ny ledelse, og nytt KI-forum. Målet er å bruke KI til å styrke journalistikken. 

Publisert Sist oppdatert

Bonnier News etablerer en ny produktledelse som en del av strategien for å integrere kunstig intelligens (KI) i selskapets produkter. Jan Helin, selskapets Chief Product Officer, leder satsingen. Det skriver konsernet i en pressemelding. 

– AI kan, hvis det brukes riktig, styrke journalistikken og dens prosesser, men aldri erstatte den, uttaler Helin og understreker viktigheten av å skape merverdi for brukerne gjennom KI.

Martin Jönsson blir Business Intelligence & AI Director og får ansvar for å lede selskapets KI-forum. 

Den nye produktledelsen, som trer i kraft i januar, inkluderer Martin Jönsson, Lina Hallmer, CTO (Chief Technology Officer) og Dilem Güler, ansvarlig for strategisk støtte, samt operativt ansvarlige domeneledere fra alle deler av konsernets utviklingsvirksomhet: Sophie Gill, apputvikling, Joakim Holfve, nettstedsutvikling, Johanna Lundén, kjerne, Simon Hjälmefjord, innhold og Frida Nyvinger, UX/CX.

Martin Jönsson skal i sin nye rolle som overordnet ansvarlig for miljøovervåking og AI blant annet lede Bonnier News AI-forum, som har ansvar for konsernets strategi og retningslinjer for AI, samt koordinering av de felles utviklingsprosjektene .

– Martin er den beste analytikeren i nyhetsbransjen som jeg har hatt gleden av å jobbe med. Når AI nå forlater hypen og går inn i den egentlige endringsfasen, er det helt sentralt å forstå utviklingen. Martins opparbeidede kunnskap og brede nettverk av internasjonale kontakter er uvurderlig for meg og teamene, sier Jan Helin.

Martin Jönsson, som har jobbet i Dagens Nyheter/Bonnier Nyheter som redaksjonell utviklingssjef siden 2016, ser frem til det nye oppdraget.

– Jeg har jobbet med global dekning og utviklingen i mediemarkedet i 25 år og har fulgt KI-utviklingen tett i mange år og har også vært involvert i flere av våre KI-prosjekter. Så det føles naturlig, og også veldig positivt å kunne jobbe mer rent med akkurat disse spørsmålene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS