Bonnier News etablerer en ny produktledelse som en del av strategien for å integrere kunstig intelligens (KI) i selskapets produkter. Jan Helin, selskapets Chief Product Officer, leder satsingen. Det skriver konsernet i en pressemelding.
– AI kan, hvis det brukes riktig, styrke journalistikken og dens prosesser, men aldri erstatte den, uttaler Helin og understreker viktigheten av å skape merverdi for brukerne gjennom KI.
Martin Jönsson blir Business Intelligence & AI Director og får ansvar for å lede selskapets KI-forum.
Den nye produktledelsen, som trer i kraft i januar, inkluderer Martin Jönsson, Lina Hallmer, CTO (Chief Technology Officer) og Dilem Güler, ansvarlig for strategisk støtte, samt operativt ansvarlige domeneledere fra alle deler av konsernets utviklingsvirksomhet: Sophie Gill, apputvikling, Joakim Holfve, nettstedsutvikling, Johanna Lundén, kjerne, Simon Hjälmefjord, innhold og Frida Nyvinger, UX/CX.
Martin Jönsson skal i sin nye rolle som overordnet ansvarlig for miljøovervåking og AI blant annet lede Bonnier News AI-forum, som har ansvar for konsernets strategi og retningslinjer for AI, samt koordinering av de felles utviklingsprosjektene .
– Martin er den beste analytikeren i nyhetsbransjen som jeg har hatt gleden av å jobbe med. Når AI nå forlater hypen og går inn i den egentlige endringsfasen, er det helt sentralt å forstå utviklingen. Martins opparbeidede kunnskap og brede nettverk av internasjonale kontakter er uvurderlig for meg og teamene, sier Jan Helin.
Martin Jönsson, som har jobbet i Dagens Nyheter/Bonnier Nyheter som redaksjonell utviklingssjef siden 2016, ser frem til det nye oppdraget.
– Jeg har jobbet med global dekning og utviklingen i mediemarkedet i 25 år og har fulgt KI-utviklingen tett i mange år og har også vært involvert i flere av våre KI-prosjekter. Så det føles naturlig, og også veldig positivt å kunne jobbe mer rent med akkurat disse spørsmålene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no