Bonnier News får millionbot for innhenting av kundedata

Det svenske konsernet er blitt bøtelagt med 13 millioner svenske kroner av det svenske datatilsynet. 

Publisert

Bonnier News har brutt databeskyttelsesforordningen og vil bli bøtelagt med 13 millioner svenske kroner. Det skriver Dagens Media.

Bonnier News har samlet inn og kombinert kundedata med atferdsdata for å kunne målrette personlig tilpasset annonsering til enkeltpersoner. Dette er i seg selv ikke forbudt, men det svenske datatilsynet (IMY) mener at Bonniers har gått utover det databeskyttelsesforordningen tillater.

Det var i 2023 IMY konkluderte med at konsernet måtte betale en bot på 13 millioner svenske kroner, men Bonnier anket dommen. Denne uken ble anken forkastet.

Konsernet har samlet kundedata fra to databaser, kundedatabasen og adferdsdatabasen.

Førstnevnte lagrer informasjon mediehusene har om sine abonnenter. Den andre lagrer informasjon om hvordan leserne bruker nettsidene. Dataene er blitt slått sammen til en kundedatabaseprofil.

Bonnier News hevdet at atferdsprofilene ikke var personopplysninger som kunne knyttes til enkeltpersoner og opplyste at de ble forkastet etter 30 dager. IMY hevdet at de kunne kobles til en nettleser eller app på en datamaskin eller mobiltelefon og derfor var personopplysninger. Forvaltningsretten var enig med IMY.

Bonnier News sin juridiske leder Jennifer Berger sier til Dagens Media at de nettopp har mottatt dommen og ønsker å analysere den nøye før de uttaler seg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS