Vil leie 11 ansatte tilbake:

NJ-advokat om Bonnier-prosessen: – Uryddig og kritikkverdig

Bonnier planlegger å leie inn tjenester fra 11 av selskapets tidligere ansatte, ifølge Bonnier Norge-sjef Trond Juliussen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For kort tid siden sprakk nyheten om at Bonnier Media har inngått avtaler om sluttpakker med alle 58 ansatte i selskapet i Norge, etter at beskjeden i begynnelsen av november om at de legger ned driften i Norge. 

Bodil Gilje er tillitsvalgt for journalistene i Bonnier, og kritiserte i Medier24 prosessen rundt avtalen for å være både uproff og hastverksbasert.

Hun trakk også fram at det har vært brudd på Hovedavtalen. 

– Uryddig og kritikkverdig

Advokat i Norsk Journalistlag, Knut Skaslien, har holdt i prosessen fra NJ sentralt sin side. Han sier til Medier24 at han også vurderer prosessen her som uryddig. 

– Sett med våre øyne var det fra starten en veldig uryddig og kritikkverdig prosess. Vi har veldig flinke tillitsvalgte I Bonnier, som har gjort en kjempejobb, og som har klart å få den inn på et bedre spor for de ansatte, som resulterte i at det ble sluttpakker til slutt, sier han til Medier24. 

Han sier at overgangen fra det å ha fast ansatte, til å basere driften stadig mer på frilansere og innkjøpt stoff, er noe man har sett mer og mer av, særlig i ukepressen. 

– I ukepressen og magasinene har det åpenbart vært en utvikling over lengre tid, der det blir færre ansatte og flere som leverer på oppdrag, sier han. 

Skaslien ser kritisk på utviklingen i bransjen.

Direktør Trond Juliussen i Bonnier Media Norge.

– Det er først og fremst et problem for dem som ufrivillig ender opp med å bli frilansere, og som har dårligere trygghet rundt sin arbeidssituasjon og ofte også dårligere inntekt, viser det seg. 

11 blir med videre

Sjef for Bonnier Media i Norge, Trond Juliussen, forteller til Medier24 at det er inngått sluttavtaler med alle ansatte i selskapet. 

Likevel står det i pressemeldingen: «Bonnier har inngått avtaler med de nåværende sjefredaktørene og andre nøkkelpersoner som blir med videre». 

Til Medier24 utdyper han og sier at det er snakk om 11 personer: 

  • De ansvarlige redaktørene i Tara, Costume og Bo Bedre
  • To annonseselgere på print 
  • Digital salgssjef i Bonnier Media, Stian Johansen. Han oppretter også et eget selskap, hvor planen er at fem av dagens digitale annonseselgere ansettes

– Hvordan skal disse personene være tilknyttet selskapet? 

– Gjennom en forretningsavtale, enten gjennom eget aksjeselskap eller enkeltpersonforetak. Hvordan de ønsker å løse det er litt opp til den selv, sier han til Medier24. 

Han forteller at selskapet HS Media skal bistå med annonsesalg på print i Norge. 

Paragrafen i Arbeidsmiljøloven som omtaler dette er 15.7. Del tre av den sier: 

«En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift». 

Ettersom dagens arbeidsgiver, Bonnier Media AS legger ned, og er en egen juridisk enhet, vil selskapet som kjøper tjenester av selskapene til de tidligere ansatte, ikke være å regne som arbeidsgiver. Paragrafen vil uansett ikke være gjeldende, ettersom det er inngått avtaler om sluttpakker og ikke gjort oppsigelser. 

– Glad for at vi er i land

Juliussen er glad for at de har kommet i land med prosessen, men ønsker ikke å gå nærmere inn på kritikken av en uryddig og uproff prosess. 

Da nyheten først sprakk gikk blant annet Norsk Journalistlag ut og kritiserte selskapet for å videreføre publisering i Norge – men uten de faste ansatte i selskapet. 

– Jeg forstår bekymringen deres, men vårt alternativ hadde vært verre. Dette er det alternativet Bonnier ser, som gjør at vi kan fortsette. Alternativet på sikt vil jo være verre, sier han. 

– For de ansatte som mister jobben er det kanskje ikke så stor forskjell? 

– Det er bedre for de 11 som blir med videre, sier han. 

Powered by Labrador CMS