Randi Olsen er redaktør i Bømlo-nytt og fornøyd med de nye annonsesidene fra LLA.

Nesten 40 lokalaviser går sammen om ny satsing: Vil løfte fram Norge som ferieland

Samarbeidet skal gjøre det enklere for de minste lokalavisene å hente inn nye annonseinntekter. – Jeg tror det blir bra, sier Bømlo-nytts redaktør Randi Olsen til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Korona-krisen har rammet norske lokalaviser og lokalt næringsliv hardt – og reiserestriksjonene gjør at sommerens sydentur utgår for Ola og Kari Nordmann.

Nå går nærmere 40 av landets minste lokalaviser sammen om en felles reiselivssatsing, for å løfte fram Norge som ferieland. Det er Landslaget for Lokalaviser (LLA) som står bak prosjektet. Bømlo-nytt er først ut og har de første annonsesidene på trykk i dagens avis. 

– Det er kjempepositivt og veldig bra at LLA har snudd seg rundt og fått med så mange som 40 aviser. Jeg tror det blir bra, sier Bømlo-nytt-redaktør Randi Olsen til Medier24. 

– Ekstra viktig

Hun forteller at de, og de andre avisene i prosjektet, både har produsert en liten tekst og en liten videosnutt, som skal publiseres i alle avisene som er med. Teksten og videoen skal løfte fram noe av det kommunen har å tilby av sommerferieopplevelser for store og små.

– Vi gleder oss til å vise fram hva Bømlo har å by på – og så er vi også spent på hva avisene fra Lom eller Nordhordland har å lokke med, sier Olsen. 

Innholdet er kommersielt og går under vignetten «Mitt ferietips landet rundt». Det blir også laget en egen nettportal.

Nå krysser Olsen fingrene for at også værgudene spiller på lag med lokalavisene og det lokale næringslivet. 

– Vi vil få folk til å bruke Norge som ferieland. Mange som leier ut rorbuer, hytter eller båter sliter nå, for det er stort sett utenlandske turister som booker seg inn om sommeren. I år er det ekstra viktig at nordmenn reiser til hverandre, sier hun og legger til: 

– Folk må bare komme til Bømlo – det vi er mest spente på er sommerværet. Vi har hatt sommere med ti uker grått og regn, og da må jeg innrømme at Syden lokker. Vi satser på godvær i år! 

– Nye inntekter 

Geir Huus er informasjonsansvarlig i Landslaget for Lokalaviser (LLA) og stolt av det nye prosjektet de lanserer. 

– I krevende tider for mediebransjen er det både viktig og flott at lokalavisen går nye veier og prøver ut nye former for samarbeid. Vi har skrudd sammen den nye reiselivspakken for å gi folk godt lesestoff, men også for at lokalavisene skal kunne hente nye annonseinntekter fra lokale og regionale annonsører, sier han i en melding til Medier24.

Geir K. Hus, informasjonssjef i Landslaget for Lokalaviser (LLA).

Reiselivssamarbeidet blir organisert gjennom Lokalavissamkjøringa og Huus skryter av innsatsen lokalavisene legger ned. 

– Avisene våre trenger nye inntekter og mange lokalaviser ønsker mer erfaring med lyd, bilde og nettpublisering, også i kombinasjon med sosiale medier, sier han. 

Powered by Labrador CMS