VG: Fire nominasjoner til European Digital Media Awards. Alle andre riksmedier: Null

Men en norsk kandidat til på lista er det. iTromsø får med seg en nominasjon for leserinvolvering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

20. til 22. april er det tid for Digital Media Europe 2016 i Wien, blant annet med «European Digital Media Awards 2016».

Også i år er det flere norske nominasjoner, men langt færre enn fjoråret.

Den gang var også NRK, Aftenposten og Dagbladet nominerte (og flere fikk senere pris). Denne gang er det bare VG av de store mediene som er nominert, med hele fire nominasjoner.

Men denne gang er det også et mindre mediehus på lista: iTromsø fått en nominasjon i kategorien Best Reader Engagement.

LES OGSÅ: 

Felt av PFU - nominert til pris

For VG gjentar for øvrig historien fra i fjor seg: Da ble VG felt i PFU for utydelige shopping-lenker på MinMote.no - og fikk senere flere internasjonale priser for det samme produktet.

I år skjer altså det samme med «Bølgen», som var VGs første, ordentlig store native advertising-satsing. Reklamen ble, til tross for mye skryt (!) fra PFU, i fjor høst felt for brudd på god presseskikk og et for utydelig skille mellom journalistikk og reklame.

Nå er Bølgen nominert til to priser i EDMA2016; Beste digitale reklamekampanje, og Beste nye produkt.

VG får også en nominasjon for presentasjonen av reportasjen om norske ofre for andre verdenskrig, samt for reklamekampanjen for avisas eget 70-årsjubileum.

Her er alle nominasjonene til European Digital Media Awards 2016:

Best News Website

  • POLITICO Europe by Politico, Belgium
  • The Guardian by Guardian News & Media, UK
  • Why the beggars come by Kvällstidningen Expressen, Sweden
  • Quartz by Quartz, UK

Best Use Of Online Video

  • Building the Atom Bomb: the full story of the Nevada Test Site by Guardian News & Media, UK
  • Volkskrant Klimaatverandering by de Volkskrant, The Netherlands
  • Life in a town called Mongo by BBC News, UK
  • We walk together: a Syrian family’s journey to the heart of Europe by Guardian News & Media, UK

Best Data Visualisation Project

  • The Norwegian Victims of World War II by Verdens Gang, Norway
  • Volkskrant Klimaatverandering by de Volkskrant, The Netherlands
  • Unaffordable country: Where can you afford to buy a house? by Guardian News & Media, UK
  • How long would it take you to earn a top footballer’s salary? by BBC News, UK

Best News Mobile Service

  • ABC Mobile Web by Diario ABC, Spain
  • Guardian app by Guardian News & Media, UK
  • El Español app by El Español, Spain
  • Omni app by Omni, Sweden
  • DER TAG app by Frankfurter Allgemeine Zeitung, Germany

Best in Tablet Publishing

  • MARCAPlus by Unidad Editorial, Spain
  • Videobook: Carl Lutz by DOCMINE Productions, Germany
  • Videobook: Friedrich Dürrenmatt by DOCMINE Productions, Germany
  • DIE WELT Edition by WeltN24, Germany

Best Reader Engagement

  • iTromsø by Polaris Media, Norway
  • Playbuzz and Cracking the Code on the DNA of Digital Storytelling by Playbuzz, Israel
  • General election social media and issues guide portfolio by BBC News, UK
  • #vågaberätta by Kvällstidningen Expressen, Sweden

Best Digital Advertising Campaign

  • The Economist's digital "brand response" marketing campaign by The Economist, UK
  • The Wave by Verdens Gang, Norway
  • Quartz/GE World in Motion by Quartz, UK
  • VGs 70th anniversary by Verdens Gang, Norway

Best New Product

  • The Wave by Verdens Gang, Norway
  • CNN Style by CNN International, UK
  • News tv of the future by Kvällstidningen Expressen, Sweden
  • DER TAG by Frankfurter Allgemeine Zeitung, Germany

Powered by Labrador CMS