20. til 22. april er det tid for Digital Media Europe 2016 i Wien, blant annet med «European Digital Media Awards 2016».
Også i år er det flere norske nominasjoner, men langt færre enn fjoråret.
Den gang var også NRK, Aftenposten og Dagbladet nominerte (og flere fikk senere pris). Denne gang er det bare VG av de store mediene som er nominert, med hele fire nominasjoner.
Men denne gang er det også et mindre mediehus på lista: iTromsø fått en nominasjon i kategorien Best Reader Engagement.
For VG gjentar for øvrig historien fra i fjor seg: Da ble VG felt i PFU for utydelige shopping-lenker på MinMote.no - og fikk senere flere internasjonale priser for det samme produktet.
I år skjer altså det samme med «Bølgen», som var VGs første, ordentlig store native advertising-satsing. Reklamen ble, til tross for mye skryt (!) fra PFU, i fjor høst felt for brudd på god presseskikk og et for utydelig skille mellom journalistikk og reklame.
Nå er Bølgen nominert til to priser i EDMA2016; Beste digitale reklamekampanje, og Beste nye produkt.
VG får også en nominasjon for presentasjonen av reportasjen om norske ofre for andre verdenskrig, samt for reklamekampanjen for avisas eget 70-årsjubileum.