På tampen av 2015 leverte gratisavisa Bodø Nu en omfattende gravesak om «Kokoon».
Det var et omfattende milliardprosjekt med røtter til Bodø, Kanariøyene og England, som viste seg å bli et luftslott og mange tapte millioner.
Da hadde redaksjonen stått på nærmest døgnet rundt i flere uker. Belønningen: Hele gjengen har reist til Tønsberg og helgas SKUP-konferanse.
Hele gjengen og litt til: Alle de tre fast ansatte i redaksjonen, samt daglig leder Geir Are Jensen.
- Og så skulle forretningsutvikler Rune Nilsen vært med, men han kunne ikke, sier Geir Are.
- Hvorfor reiser dere hit, hele gjengen?
- Fordi det er en fortjent _belønning for generelt godt arbeid, og spesielt med Kokoon-storyen. Det var en ren dugnad i flere uker, og da er dette en fin belønning, sier Jensen.
- Ingenting som er sunnere enn å investere i egne folk
For dem som kjenner kostnadene for SKUP og reisekostnadene fra Bodø til Tønsberg, skjønner en at det fort blir snakk om nær 10.000 kroner per hode. Ganger fire.
Og det er en god investering, mener daglig leder og hovedeier Jensen.
- Bodø Nu er en veldrevet, liten og sunn bedrift, som har råd til å ta det løftet. Det er ingenting som er sunnere enn å investere i egne folk. Dette regner vi hjem med letthet!, sier han.
Med seg til Bodø har han redaktør Markus André Jensen, journalist Mariell Tverrå Løkås - og journalist Preben Hunstad.
En liten redaksjon som kommer med god selvtillit, etter vel gjennomført undersøkende journalistikk. Den omtalte Kokoon-saken er også sendt inn til årets SKUP-konkurranse. Saftige trusler om søksmål har den som seg hør og bør også fått.
- Den saken viser for vår del at det er ingen begrensinger på hva du kan gjøre av journalistikk, selv om du er liten. Og da er det artig å komme hit for å hente inspirasjon og hva som er mulig å få til, sier redaktør Markus A. Jensen.
- Gravejournalistikk lønner seg
Bodø Nu har røtter tilbake til 2002, og har i disse årene også drevet med aviser andre steder i Nord-Norge og flere prosjekter. For noen år siden konsentrerte det lille mediehuset igjen drifta om Bodø, og for tre år siden startet mediehuset også nettavis.
Det viste seg å være en suksess. I konkurranse med store Avisa Nordland har Bodø Nu en spennende kombinasjon av månedsmagasin på papir, og gratis nettavis med mye innhold.
Og en mix av både store og små saker.
Ikke alle så store som Kokoon, vel å merke. Men redaksjonen har fulgt debatten om gravejournalistikk. Og, kanskje noe overraskende fra en redaksjon som gir bort alt stoffet gratis, kommer det:
- Gravejournalistikk lønner seg! Det er vår erfaring, sier redaktør Markus A. Jensen.
- På hvilken måte?
- Vi hadde selvsagt en diskusjon i forkant. Men vi ser at det å gjennomføre et slikt prosjekt, er enormt byggende - også kommersielt. Vi blir sett på med helt andre briller også av annonsører, når vi leverer solid journalistikk, sier daglig leder Geir Are Jensen.
- Geriljatankegang som andre kan lære av
Når man ser på regnskapene til Bodø Nu, bekrefter det at avisa kan ta seg råd til å reise på SKUP. En omsetning de siste par årene på drøyt 8 milloner, og et resultat på rundt 2. Se tabell / faktaboks nederst i saken!
Det gir en margin som de fleste tradisjonelle mediehus i dag bare kan drømme om.
Hva er oppskriften?
- Du må ha unikt innhold, sier redaktør Markus A. Jensen.
- Vi har mye stoff, men de korte og enkle sakene må løses raskt. For å frigjøre tid til å jobbe med store saker, fortsetter han.
Hva kan andre mediehus lære av et som Bodø Nu? Flere ting, mener daglig leder og gründer Geir Are Jensen:
- Du må ha innhold som er relevant for folk, og som de er villig til å bruke tid på, sier han.
Og så skyter han til med:
- Er du en stor organisasjon, så er det gjerne rom for en relativt stor andel av sedate mennesker. Dette har fått virke ganske lenge i de store mediehusene, også etter omstillinger tror jeg denne kulturen henger litt igjen. Hvis du er liten, så er det ikke rom for det. Da må du ta beslutninger fort. Vår geriljatankegang tror jeg større organisasjoner kunne adoptert litt av.
Det blir det også engasjerte ansatte av - som må ta ansvar, forklarer journalist Preben Hunstad.
- Når vi er bare tre fast ansatte i redaksjonen, da er vi så få at vi selv påvirker vår egen framtid.
- Du bestemmer selv om du vil ha jobb om to år. Veldig effektiv ledelse, skyter Geir Are Jensen inn muntert.
Journalist Mariell Tverrå Løkås, som har 15 år bak seg som journalist og leder i flere Amedia-aviser, trives godt i et nytt miljø:
- Jeg har jobbet i små redaksjoner tidligere også, men her har vi en helt annen evne til omstilling og tenke nytt. Så snart du kommer utenfor konserntankegangen, er det mye større rom for å prøve og feile.
- Og så bruker du mest mulig tid på å lage de gpde sakene, og minst mulig tid på andre ting. Det handler jo om å peise på, og jakte de beste historiene!
Har flere gravesaker i ermet
Mediehuset, som driver i tett konkurranse med storebror Avisa Nordland, vil derfor ikke si så mye om planene videre. Annet enn at de selvfølgelig følger med på trender og har «spennende diskusjoner om strategiske beslutninger».
Lønnsomhet gjør også at man har mulighet til å satse.
- På 14 år har vi ett år med underskudd, skyter Geir Are Jensen inn.
Og erfaringen med undersøkende journalistikk, bruker de videre. Noe hemmelighetsfullt sier Bodø-gjengen at det kommer mer.
- Vi har en ny sak på torsdag. Da får dere se..., sier Markus A. Jensen.
- Like omfattende som den forrige?
- Den er nok ikke like spektakulær. Men minst like relevant for våre lesere og vårt nedslagsfelt!